یحیی گل‌محمدی هم ممنوع‌الکار شد

امیرحسین میراسماعیل
یکی از مدیران باشگاه ورزشی فولاد خوزستان، روز چهارشنبه دوم اسفند در گفت‌وگو با ایندیپندنت فارسی فاش کرد که یحیی گل‌محمدی، سرمربی سابق باشگاه پرسپولیس تهران، ممنوع‌الکار جدید فوتبال ایران است و مانند افرادی همچون علی دایی، کریم باقری، مهدی مهدوی‌کیا، وریا غفوری و عارف غلامی، به دستور مقام‌ها وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی حق فعالیت در فوتبال ایران را ندارد.

این منبع مطلع افزود: «پس از کناره‌گیری ایگناسیو مارتینز، سرمربی اسپانیایی، از هدایت فولاد خوزستان، مدیران باشگاه فورا به سراغ اصلی‌ترین گزینه‌شان که یحیی گل‌محمدی بود، رفتند و پس از یک جلسه مذاکره، با او به توافق کامل رسیدند، اما ناگهان از حراست فدراسیون فوتبال تماس گرفتند و اعلام کردند که به دلیل حمایت‌های گل‌محمدی از اعتراض‌های سال گذشته و انتقادهای او از دولت و حکومت، نمی‌توانیم با او قرارداد ببندیم. پس از پیگیری‌های بیشتر ما، مدیران فدراسیون فوتبال و قسمت حراست، دستور مستقیم وزارت اطلاعات به فدراسیون برای ممنوع‌الکاری یحیی گل‌محمدی را دلیل اصلی این موضوع عنوان کردند.»

هم‌زمان، در اسنادی که گروه هکری «عدالت علی» روز سه‌شنبه از پرونده‌های قضایی ایران منتشر کرد هم آشکار شد که در تاریخ ۲۸ آبان ۱۴۰۱ در شعبه ۳ بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب ناحیه ۳۳ (شعبه امنیتی شهید مقدس) تهران، برای یحیی گل‌محمدی به اتهام «تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی» پرونده امنیتی تشکیل شده بود. ۲۴ آبان یعنی چهار روز قبل از این پرونده‌سازی، یحیی گل‌محمدی در اینستاگرام، از بازیکنان تیم فوتبال ایران که پیش از سفر به قطر برای شرکت در جام‌جهانی، به دیدار ابراهیم رئیسی رفته و مقابل او تعظیم کرده بودند، به‌شدت انتقاد کرده و نوشته بود: «در درس معرفت نمی‌شه بیشتر از صفر به شما داد. برای بازیکنان تیم ملی این بهترین فرصت بود که صدای مردم داغدیده و مظلوم ایران رو به گوش مسئولان برسونن، ولی…»

پس از استعفای ماه قبل یحیی گل‌محمدی از هدایت پرسپولیس، بسیاری از خبرنگاران و هواداران فوتبال در ایران عنوان کردند که رضا درویش، مدیرعامل سرخ‌پوشان پایتخت، از سوی مقام‌های امنیتی تحت فشار بوده تا با واریز نکردن به‌موقع دستمزد بازیکنان و کادرفنی و همچنین جذب نکردن بازیکنان مدنظر گل‌محمدی در پنجره نقل‌وانتقالات زمستانی، سرمربی محبوب پرسپولیسی‌ها را مجبور به استعفا کند. جذب فوری سه ستاره پس از جدایی گل‌محمدی، می‌تواند اثبات‌کننده این تحلیل باشد.

در آبان و آذر ۱۴۰۱ هم که خیزش سراسری معترضان در خیابان‌های ایران علیه جمهوری اسلامی به اوج رسیده بود، برخی نزدیکان به باشگاه پرسپولیس به ایندیپندنت فارسی خبر دادند که ماموران امنیتی و سرکوبگر بارها با حمله به اردوی تیم پرسپولیس، از گل‌محمدی و برخی بازیکنان منتقد این تیم بازجویی کرده‌اند.

یحیی گل‌محمدی در کنار انتشار تصاویر جان‌باختگان اعتراض‌ها در اینستاگرام، در یکی دیگر از انتقاد‌هایش از مقام‌های جمهوری اسلامی، دی‌ ۱۴۰۱ در نشست خبری پیش از دیدار با نساجی، ضمن انتقاد از عملکرد صداوسیما در پروژه تخریب چهره‌های مردمی، از علی دایی حمایت کرد.

گل‌محمدی در این نشست گفت: «متاسفانه برنامه‌هایی در صداوسیما پخش و صحبت‌هایی مطرح می‌شود که در آن‌ها به اسطوره‌های ما توهین می‌شود. علی دایی عاشق ایران است، وطن‌پرست است و همیشه جانش را برای پیراهن و پرچمش می‌داد. همه می‌دانیم او وقتی بازی می‌کرد، برای مملکت چطور افتخار آفرید. همه به علی دایی افتخار می‌کنیم. صداوسیما باید مشکلات مردم مثل مشکلات اقتصادی و آلودگی هوا را بررسی کند و علت گرانی‌ها را جویا شود تا باری از دوش مردم بردارد.»

تیر ۱۴۰۲ و قبل از آغاز فصل جدید لیگ برتر ایران، یک منبع موثق در باشگاه پرسپولیس به ایندیپندنت فارسی خبر داد که ماموران وزارت اطلاعات پاک کردن پست‌های اینستاگرامی کریم باقری در حمایت از علی کریمی و خیزش سراسری را تنها راه رفع ممنوع‌الکاری باقری اعلام کرده و به دلیل مخالفت باقری با این دستور، از حضور او روی نیمکت پرسپولیس و دستیاری گل‌محمدی جلوگیری شده است. کریم باقری، ماه گذشته در گفت‌وگو با عادل فردوسی‌پور این خبر را تایید کرد.

از زمان آغاز خیزش سراسری سال ۱۴۰۱ تاکنون، ورزشکاران و فوتبالیست‌های زیادی به دلیل انتقاد از کشتار وسیع مردم به دست ماموران جمهوری اسلامی، از ادامه فعالیت در ورزش ایران منع شدند و ممنوع‌الکاری یحیی گل‌محمدی تازه‌ترین مورد از این نوع دخالت‌های مستقیم سیاسیون و نظامی‌ها در ورزش ایران به شمار می‌رود.

پیش از این در میان اسنادی که گروه «بلک ریوارد» پس از هک کردن خبرگزاری فارس، وابسته به سپاه پاسداران منتشر کرد، مدارکی مبنی بر دست داشتن مستقیم سپاه پاسداران در انتخابات فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی، حمایت از مهدی تاج برای ریاست این فدراسیون، دستور به تخریب علی کریمی و الزام حمایت از تیم فوتبال در رسانه‌های وابسته به حکومت به چشم می‌خورد.

در اسناد محرمانه قوه قضاییه ایران که گروه عدالت علی روز سه‌شنبه منتشر کرد، علاوه بر یحیی گل‌محمدی، نا‌م‌هایی همچون عارف غلامی، علی دایی، وریا غفوری و حسین ماهینی هم دیده می‌شوند که همگی به علت همراهی با مردم معترض از ادامه حضور در فوتبال ایران محروم شده‌اند.

برگرفته ای از سایت ایندیپندنت فارسی، ۲۲ فوریه ۲۰۲۴