نتایج یک نظرسنجی: سواد مالی ایرانیان پایین‌تر از یمن، کامبوج و پاراگوئه است

وب سایت «تجارت نیوز» در گزارشی با بررسی سواد مالی ایران و سایر کشورها نوشت که نمره سواد مالی ایرانیان پایین‌تر از یمن، کامبوج و پاراگوئه است.

تجارت نیوز در این گزارش که روز چهارشنبه دوم اسفند، منتشر شد، اعلام کرد که بر اساس نتایج نخستین پیمایش سواد مالی ایرانیان، نمره مردم ایران حدود ۳۵ از ۱۰۰ است.

به نوشته این وب سایت، روز ۲۹ بهمن در دانشکده مدیریت دانشگاه تهران از نخستین پیمایش سواد مالی ایرانیان رونمایی شد که این نظرسنجی از حدود ۱۲ هزار و ۷۰۰ تن در ۳۱ استان، ۹۳ شهر و ۱۵۵ روستا در اسفند ۱۴۰۱ انجام شده است.

این نظرسنجی نشان می‌دهد که میانگین امتیاز سواد مالی مردم ایران ۳۴.۸ از ۱۰۰ است.

اطلاعات منتشر شده نشان می‌دهد که این رقم در مراکز استان‌ها برابر با ۳۸.۳، شهرها ۳۶.۹ و روستاهای کشور ۲۷.۹درصد تخمین زده شده است.

تجارت نیوز اطلاعات این نظر سنجی را با دیگر کشورهای جهان مقایسه کرد و نوشت که امتیاز ایران از تمام ۴۰ کشوری که شبکه بین‌المللی آموزش مالی سازمان همکاری و توسعه اقتصادی اروپا، سواد مالی آنها را محاسبه کرده، کمتر است.

این نظرسنجی نشان می دهد که در ایران، مردم استان‌های تهران، اصفهان، فارس و آذربایجان شرقی، بیشترین سواد مالی را دارند و کمترین امتیاز نیز به شهروندان سه استان ایلام، کرمانشاه و چهارمحال ‌و بختیاری اختصاص یافته است.

به نوشته وب سایت شرکت اطلاع رسانی و آموزش بورس وابسته به سازمان بورس و اوراق بهادر، «سواد مالی، توانایی قضاوت آگاهانه و تصمیم­ گیری مؤثر درباره استفاده و مدیریت پول است.»

این وب سایت اشاره کرده که «سواد مالی ترکیبی از آگاهی، دانش، مهارتها، گرایش و رفتارهای مالی لازم برای تصمیم­ گیری صحیح مالی و سرانجام دستیابی به وضعیت مساعد مالی فردی است. داشتن مهارت و دانش در مسائل مالی جهت اخذ مؤثرترین رفتاری که به بالاترین اهداف فردی، خانوادگی و جهانی دست‌ یافت.»

سواد مالی یکی از مهارت‌های مهم و ضروری در جهت رشد و توسعه در سطح فردی و کشوری به شمار می‌رود. از همین رو، کشورها و نهادهای اقتصادی بین‌المللی، توجه ویژه‌ای به این موضوع نشان می‌دهند.

امتیاز۳۴ برای ایران در شرایطی است که کشورهای یمن، کامبوج و پاراگوئه به ترتیب با ۴۲، ۴۹ و ۵۰ امتیاز در انتهای فهرست قرار دارند و وضعیت آنها به مراتب بهتر از ایران است.

به نوشته تجارت نیوز، پژوهش‌ها در ۴۰ کشور جهان، نمره ۶۰ را به میانگین سواد مالی این کشورها اختصاص داده است.

برگفته ای از سایت صدای امریکا بخش فارسی، ۲۲ فوریه ۲۰۲۴