هر گل بویی دارد؛ معانی نهفته در گل‌های مختلف چیست

مردیست کلارک

با فرا رسیدن روز ولنتاین که یعنی احتمالا قرار است در دقیقه آخر برای عزیز خود یک دسته گل بخرید.

خجالت نکشید – این اتفاق پیش‌تر برای همه ما افتاده است. راحت می‌توانید روز ولنتاین را فراموش کنید، به‌خصوص امسال که این مناسبت به چهارشنبه افتاده است. اما وقتی به گلفروشی محلتان می‌روید و می‌فهمید همه گل‌های سرخ را برده‌اند چه می‌شود؟ هر دسته‌گل مانده‌ای را می‌خرید؟‌ البته که نه.

پشت هر گل معنا و اهمیتی ویژه نهفته است. همه می‌دانیم که گل رز به نشان غیررسمی روز ولنتاین تبدیل شده است – غالبا نماد رابطه عاشقانه و عشق است. اما بسته به نوع گلی که برای دسته‌گلتان انتخاب می‌کنید، می‌تواند معنایی بسیار عمیق‌تر از عشق داشته باشد.

چیزی که برخی گل‌ها درباره رابطه شما می‌گویند از این قرار است.

گل رز

با اینکه گل رز بیش از ۸۰ درصد کل خرید گل روز ولنتاین سال ۲۰۲۲ را به خود اختصاص داد، غیر از این گیاه ماندگار قرمز گل‌های دیگری هم برای انتخاب وجود دارد. رز سفید نماد پاکی، جوانی و معصومیت است، اما رز صورتی نشان‌دهنده ظرافت و زنانگی است. به گفته [گلفروشی] ونوس ا فلور (Venus et Fleur) سازنده‌های پرطرفدار این گل‌های ماندگار همواره پرفروش‌– رز صورتی را می‌توان به یک دوست افلاطونی [دوستی بدون رابطه جنسی] یا همکار هدیه داد، چون این گل نماد مهربانی هم است.

لاله

لاله بعد از رز دومین گل محبوبی است که در روز ولنتاین هدیه می‌دهند. لاله در بهار می‌شکفد، بنابراین از این گل معمولا برای نشان دادن نوزایی یا زندگی دوباره استفاده می‌شود. هیچ می‌دانستید بعضی از رنگ‌های لاله هم اهمیت خاص خود را دارند؟‌

به گفته ۱-۸۰۰-Flowers.com، شرکت محبوب تحویل گل، لاله سفید نیز مانند رز سفید شیوه‌ای برای نشان دادن خلوص، احترام یا بخشش است. لاله زرد با رنگ روشنش قرار است نشاط و امید به ارمغان بیاورد، درحالی‌که لاله نارنجی سرزندگی و اشتیاق می‌آورد. از آنجا که رنگ بنفش از دیرباز با سلطنت مرتبط بوده است، لاله بنقش نشان‌دهنده تجمل و اشرافیت است.

ارکیده

ارکیده از جذاب‌ترین گل‌های روی کره زمین است، برخی از مردم برای گونه‌های کمیاب یا رو به انقراض ارکیده هزاران دلار هزینه می‌کنند. با اینکه معروف است نگهداری از آن دشوار است، اما تنها چیزی که لازم دارد این است که وقتی داخل خانه قرار گرفت آب و نور غیرمستقیم خورشید دریافت کند.

از آنجا که ارکیده گیاه جالب و عجیبی است می‌تواند هدیه‌ای باوقار برای روز ولنتاین باشد. درواقع ارکیده نماد ظرافت و زیبایی است.

زنبق

حرف زنبق که به میان می‌آید باید گفت که این گیاه گلدار مملو از نمادگرایی است. زنبق آمده که در طول تاریخ نماد پاکی، معصومیت و نوزایی و شمایل‌نگاری مذهبی باشد. به گزارش نشریه گل، کلیسای کاتولیک روم زنبق سفید را نماد مریم مقدس انتخاب کرد. اسطوره‌شناسی یونان برای زنبق داستان پیدایش خاص خود را دارد، که از شیر سینه هرا به وجود آمده و نشانگر باروری است.

از سوی دیگر، غالبا زنبق را به‌منزله همدردی می‌فرستند زیرا نماد جدا شدن روح فرد درگذشته از بدن او است.

آفتابگردان

هرچند بعید است که ولنتاین امسال به عزیزتان آفتابگردان هدیه بدهید، اما ارتباط معمول این گل با مثبت‌اندیشی و شادمانی ممکن است بهترین پیامی باشد که بخواهید منتقل کنید. آفتابگردان به‌دلیل شباهت به خورشید بهترین نماد شادی است. اما به گفته بلوم اند وایلد، این گل در فرهنگ‌های [گوناگون] معنای متفاوتی دارد. در چین آفتابگردان نماد زندگی طولانی، سرزندگی و خوش‌شانسی است، درحالی‌که در فرهنگ سرخپوستان آمریکا آفتابگردان نماد برداشت و رزق است.

میخک

میخک در اندازه و شکل‌های گوناگون وجود دارد، بنابراین مهم است که کدام را برای دسته‌گل روز ولنتاین خود انتخاب می‌کنید. قدمت این گل به یونان و روم باستان برمی‌گردد؛ نام علمی آن دیانتوس (Dianthus) برگرفته از دو واژه یونانی «دیوس» به معنی خدا و «آنتوس» به معنای گل است.

از آنجایی که میخک قدمت زیادی دارد در طول سالیان معانی گوناگونی پیدا کرده است. میخک معمولا نماد فداکاری، عشق و تمایز است اما مراقب باشید کدام رنگش را انتخاب می‌کنید. اچ‌جی‌تی‌وی گزارش می‌دهد که میخک زرد بیانگر ایده پس‌زدن و ناامیدی از کسی است.

گل صدتومانی [پیونی]

رسم است که برای جشن دوازدهمین سالگرد به شریک زندگی یا همسر گل صدتومانی بدهند. این گل به جوانه‌های پیازی خود که می‌تواند تا سه برابر اندازه اصلی شکوفا شود معروف است. صحبت از گل روز ولنتاین که می‌شود، هدیه دادن یک دسته گلی صدتومانی می‌تواند نماد خوشبختی و بخت مساعد باشد.

برگرفته ای از سایت ایندیپندنت فارسی، ۲۵ فوریه ۲۰۲۴