آمریکا: جهان می‌داند که مردم ایران فاقد نفوذ واقعی در صندوق‌های رأی هستند

ابرام پیلی، معاون نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، روز جمعه ۱۱ اسفند ماه گفت حکومت ایران به دنبال استفاده از انتخابات به عنوان ابزاری برای نمایشی ظاهری از دموکراسی است.

این مقام آمریکایی در شبکه ایکس نوشته است: «در حالی‌که برخی از ایرانیان امروز در اولین رای‌گیری انتخابات مجلس پس از آخرین سرکوب خشونت‌ آمیز حکومت شرکت می‌کنند، جامعه جهانی می‌‌داند که مردم ایران فاقد نفوذ واقعی در صندوق‌های رای هستند»

انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری روز جمعه ۱۱ اسفند برگزار شد.

ابرام پیلی در ادامه نوشته است:«حکومت ایران به دنبال استفاده از این انتخابات به عنوان نمایشی ظاهری از دموکراسی است٬ اما تاکنون هزاران نامزد را رد صلاحیت کرده است. مردم ایران به خوبی می دانند که این انتخابات، صرف نظر از نتایج آن، انتخابات مردمی نیستند؛ و ما هم با آنها هم عقیده‌ایم.»

ستاد انتخابات وزارت کشور چهارم آبان امسال اعلام کرده بود که ۲۴ هزار و ۸۲۹ نفر نامزد دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شدند. با این حال در فرایند بررسی صلاحیت‌ها در هیئت‌های نظارت و شورای نگهبان در نهایت اعلام شد که تنها صلاحیت بیش از ۱۴ هزار داوطلب برای شرکت در این دوره از انتخابات تأیید شده است.

برای ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان نیز ۵۱۰ نفر ثبت نام کردند که در نهایت ۱۴۴ نفر برای رقابت در انتخابات این مجلس تأیید صلاحیت شدند.

ابرام پیلی همچنین در این پیام خود به موضوع محکومیت شروین حاجی‌پور، خواننده و ترانه‌سرای معترض، اشاره کرده است.

معاون نماینده ویژه آمریکا در امور ایران نوشته است : «رفتار ضد دموکراتیک حکومت ایران امروز نیز در دادگاه‌ها ادامه دارد، جایی که شروین حاجی‌پور خواننده پس از تبدیل شدن آهنگ «برای» به سرود جهانی اعتراضات مردم ایران به سال‌ها زندان محکوم شده است.»

دستگاه قضایی جمهوری اسلامی، شروین حاجی‌پور را به مجازات‌های متعددی ازجمله «حبس»، «ساخت موسیقی علیه جنایات آمریکا» و «ممنوعیت خروج از کشور» محکوم کرد.

ابراهام پیلی نوشته است: «ایالات متحده همچنان به روشنگری در مورد مقامات حکومت که در چنین نقض حقوق بشر دخیل بوده و ایرانیان را از آزادی های اساسی خود محروم می کنند، ادامه می دهد. و ما همچنان در کنار مردم ایران در مبارزه جهت آینده ای آزاد و دموکراتیک خواهیم ایستاد.»

در همین حال٬خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ایرنا، اعلام کرد که ۴۱ درصد از واجدان شرایط در انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری شرکت کردند.

به گزارش ایرنا، در انتخابات روز جمعه بیش از ۲۵ میلیون نفر از واجدان شرایط رای شرکت کردند.

این در حالی است که خبرگزاری فارس میزان مشارکت را بیش از ۴۰ درصد اعلام کرده است.

هنوز مقامات وزارت کشور جمهوری اسلامی در خصوص میزان مشارکت به طور رسمی اظهار نظر نکرده‌اند.

خبرگزاری رویترز نیز نوشته است که انتخابات در ایران در حالی برگزار شد که ایرانیان به طور فزاینده‌ای نسبت به «مشکلات اقتصادی و محدودیت‌های آزادی‌های سیاسی و اجتماعی» ناامید هستند و این انتخابات آزمونی برای «مشروعیت نظام روحانیت» محسوب می‌شود.

این خبرگزاری تصریح کرده بود که جمهوری اسلامی برای ترمیم مشروعیت خود پس ازاعتراضات سراسری سال گذشته، به حضور و مشارکت بالا در این انتخابات نیاز دارد.

براساس آمار اعلام شده توسط مقامات جمهوری اسلامی ۶۱ میلیون و ۱۷۲ هزار و ۲۹۸ نفر می‌توانستند در انتخابات ۱۴۰۲ شرکت کنند.

میزان مشارکت اعلام شده برای انتخابات مجلس در روز جمعه ۱۱ اسفند ۱۴۰۲ پایین‌ترین نرخ از زمان انقلاب بهمن ۱۳۵۷ به شمار می‌رود.

در انتخابات پیشین مجلس شورای اسلامی که اسفند ۱۳۹۸ برگزار شد، تنها ۴۲.۵ درصد از افراد واجد شرایط رای شرکت کردند. این در حالی است که بیش از ۶۲ درصد از واجدان شرایط در انتخابات مجلس و خبرگان در سال ۱۳۹۴ شرکت کردند.

در همین حال، شهروندان گزارش‌ها، تصاویر و ویدئوهایی در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرده‌اند که بیانگر «مشارکت پایین در انتخابات» در تهران و شهرهای بزرگ ایران است.

در همین زمینه،محمود صادقی، نماینده پیشین تهران در مجلس، با اشاره به میزان مشارکت در انتخابات، در پستی در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «دوره قبل که مشارکت ۴۲.۵ درصد اعلام شد گفتند علتش کرونا بوده، حالا رسیدن به زیر این نصاب برایشان یک پیروزی است.»

انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری روز جمعه ۱۱ اسفند در سراسر ایران برگزار شد.

ستاد انتخابات در وزارت کشور نیز اعلام کرده است با اتمام زمان انتخابات، شمارش آرا آغاز شده است.

سخنگوی شورای نگهبان شامگاه جمعه در خصوص میزان مشارکت در انتخابات گفت: «چون در حال رأی گیری از مردم هستیم طبیعتاً آمار رسمی و مشارکت را باید در انتهای رأی گیری بررسی کنیم؛ بعد از پایان فرآیند اخذ رأی، میزان مشارکت هم اعلام می‌شود.»

در همین حال، موضوع رای محمد خاتمی، رئیس جمهور پیشین ایران در انتخابات مجلس و خبرگان رهبری در رسانه واکنش‌هایی در پی داشته است.

آذر منصوری، رییس جبهه اصلاحات و دبیرکل حزب اتحاد ملت ایران اسلامی، شامگاه جمعه تایید کرد که محمد خاتمی در انتخابات ۱۴۰۲ شرکت نکرده است. این نخستین بار است که محمد خاتمی در انتخابات شرکت نمی‌کند.

خانم منصوری نوشته بود: «پایان زمان رأی گیری انتخابات اسفند ۱۴۰۲ اعلام شد و سید محمد خاتمی در این انتخابات رأی نداد. او قبلا نیز از راهبرد جبهه اصلاحات ایران در این انتخابات حمایت کرده بود.»

پیشتر محسن آرمین، نایب رئیس جبهه اصلاحات در این خصوص گفته بود که اصلاح طلبان خواستار «عدم شرکت در هر انتخاباتی در آینده» هستند و شرکت در انتخابات را «منوط به تغییرات بنیادین در نظام می‌دانند.»

برگفته ای از سایت رادیو فردا، ۲ مارس ۲۰۲۲۴