پیروزی‌های بایدن و ترامپ در انتخابات مقدماتی آمریکا در «سه‌شنبه بزرگ»

انتخابات درون‌حزبی آمریکا برای تعیین نامزد نهایی ریاست جمهوری در ۱۵ ایالت برگزار شد و در این روز که به «سه‌شنبه بزرگ» معروف است، جو بایدن و دونالد ترامپ در اکثر قریب به اتفاق ایالت‌ها به پیروزی رسیدند.

رای‌گیری و شمارش آراء هنوز به طور کامل به پایان نرسیده اما به گزارش رسانه‌های آمریکایی، تا اینجا جو بایدن و دونالد ترامپ هر کدام با یک مورد استثنا اکثریت آراء را به دست آورده‌اند.

بنابر گزارش‌ها، از بین ۱۳ ایالتی که تاکنون برندگان آنها از سوی رسانه‌ها اعلام شده دونالد ترامپ، رئیس جمهور پیشین آمریکا، ۱۲ ایالت و نیکی هیلی، سفیر پیشین آمریکا، یک ایالت را برده‌اند.

آقای ترامپ در ایالت‌های ویرجینیا، کارولینای شمالی، اوکلاهما، تکزاس، تنسی، مِـین، آرکانزاس، آلاباما، ماساچوست، کلرادو، کالیفرنیا و مینه‌سوتا اکثریت آراء را به دست آورد.

شبکه‌های آمریکایی از جمله سی‌بی‌اس، بر اساس نظرسنجی‌ها در روز سه‌شنبه می‌گویند که «مهاجران» و «اقتصاد» دو مطالبه اصلی رای‌دهندگان جمهوری‌خواه است.

در رقابت‌های دموکرات‌ها نیز جو بایدن در تمامی ایالت‌ها به پیروزی رسید یا نامزد پیشتاز است.

با این حال در منطقه خودمختار «ساموآی آمریکا» که ۹۱ رای به صندوق ریخته شد، جو بایدن تنها ۴۰ رای به دست آورد و ۵۱ رای به جیسون پالمر که پیش از این ناشناخته بود اختصاص یافت.

در هر دوره از انتخابات ریاست جمهوری، رقابت‌های درون‌حزبی در دو ماه اول سال میلادی تنها در چند ایالت برگزار می‌شود، اما در نخستین سه‌شنبه ماه مارس رای‌گیری به طور همزمان در دست‌کم ۱۵ ایالت برگزار می‌شود.

برخی ایالت‌ها در «سه‌شنبه بزرگ» علاوه بر رقابت‌های مقدماتی ریاست جمهوری، انتخابات دیگری مانند تعیین فرماندار یا نمایندگان کنگره را نیز برگزار می‌کنند.

در حزب جمهوری‌خواه، دونالد ترامپ از تنها رقیبش نیکی هیلی بسیار پیش است و در حزب دموکرات نیز دو رقیب جو بایدن، یعنی دین فیلیپس و ماریان ویلیامسون، چالشی جدی برای او نبوده‌اند.

پیروزهای دونالد ترامپ در انتخابات «سه‌شنبه بزرگ» فاصله او را تا معرفی شدن به عنوان نامزد نهایی حزب جمهوری‌خواه در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ بسیار کم می‌کند؛ با این حال پیروزی‌های او در این روز هنوز کافی نیست.

حزب جمهوریخواه در انتخابات ریاست جمهوری ۲۴۲۹ نماینده نیابتی (دلگیت) دارد که نامزد نهایی باید در جریان رقابت‌های مقدماتی دست‌کم ۱۲۱۵ نماینده را به خود اختصاص دهد.

در «سه‌شنبه بزرگ» ۸۶۵ نماینده نیابتی، یعنی بیش از یک‌سوم کل دلگیت‌ها، تعیین می‌شوند.

با پیروزی‌های دونالد ترامپ تا پایان «سه‌شنبه بزرگ»، مجموع دلگیت‌های او احتمالا به بیش از هزار نفر خواهد رسید.

ناظران انتخابات پیش‌بینی می‌کنند که ۱۲ مارس (هفته آینده) با برگزاری انتخابات مقدماتی در ایالت جورجیا، نامزدی نهایی دونالد ترامپ قطعی خواهد شد.

نامزدهای نهایی دو حزب تیرماه سال آینده به طور رسمی اعلام خواهند شد و انتخابات ریاست جمهوری قرار است ۱۵ آبان سال آینده برگزار شود.

برگرفته ای از سایت رادیو فردا، ۶ مارس۲۰۲۴