تایید افزایش سن بازنشستگی؛ مصوبه جنجالی از دو هفته دیگر اجرا خواهد شد

با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال و با توجه به تصویب افزایش سن بازنشستگی در چارچوب برنامه هفتم توسعه، این مصوبه جنجالی با آغاز سال ۱۴۰۳ اجرایی خواهد شد.

در این حال، رسانه‌های ایران اعلام کرده‌اند که طی سال‌های اخیر سن بازنشستگان جدید از میانگین سن کل بازنشستگان بیشتر بوده است.

وب سایت «اقتصاد ۱۰۰» نوشته است که آخرین آمارهای سازمان تامین اجتماعی از وضعیت سن بازنشستگی نشان می‌دهد میانگین سن کل بازنشستگان تامین اجتماعی در سال ۱۴۰۱ برابر با ۵۶.۳ سال بوده، در حالی که سن بازنشستگان جدید در این سال، بیشتر و برابر با ۵۷.۶ سال بوده است.

گزارش‌های دولتی عنوان می‌کند که یکی از علل اصلی افزایش سن برای بازنشستگان جدید، تداوم اجرای قانون تعیین تکلیف و گرایش افراد واجد سن بازنشستگی با سوابق معادل ۱۰ سال و کمتر از آن به درخواست بازنشستگی است.

همچنین اعلام شده که در سال گذشته، میانگین سن بازنشستگان جدید مرد از میانگین سن کل بازنشستگان حدود ۱.۶ سال بیشتر بود در حالی که این افزایش در گروه زنان بازنشسته کمتر و معادل یک سال بوده است.

این گزارش نشان می‌دهد که در سال ۱۴۰۱، میانگین سن کل از کارافتادگان معادل ۴۳.۳ سال بود در حالی که میانگین سن از کارافتادگان جدید بیشتر و معادل ۴۸ سال بوده است.

کارشناسان و فعالان کارگری معتقدند که پایین بودن سن از کارافتادگی به علت رعایت نشدن شرط سن و سابقه جهت برقراری مستمری از کارافتادگان در صورت بروز حادثه یا بیماری ناشی از کار است.

منتقدان نسبت به افزایش سن بازنشستگی بر این باورند که این اقدام به معنای کاهش فرصت‌های شغلی برای جوانان خواهد بود و برخی از افراد در سنین بالاتر را با مشکلات جسمی و روحی بیشتری مواجه می‌کند.

روزنامه جمهوری اسلامی روز ۱۲ آذر در واکنش به این مصوبه نوشته بود که «ضداشتغال‌زایی» و به معنای ایجاد تاخیر در خالی شدن صندلی‌ها، پست‌ها و موقعیت‌های کاری است.

پیشتر خبرگزاری «ایلنا» روز ۲۶ دی به نقل از فعالان کارگری نوشت که چرا برای حل بحران ناترازی صندوق‌ها و به طور مشخص تامین اجتماعی، سراغ پرداخت بدهی انباشته دولت به این صندوق نرفتند؟

این خبرگزاری اضافه کرد که دولت می‌خواهد بار تمام بحران‌ها را بر دوش کارگران زحمتکش و زیر خط فقر بیندازد.

انجمن صنفی «روزنامه‌نگاران آزاد تهران» نیز روز ۹ آذر، بحران صندوق‌های بازنشستگی را در «مرز انفجار» توصیف و تاکید کرد که این بحران با «تقلیل‌گرایی مسئولان به کمی سن و سابقه برای بازنشستگی حل نخواهد شد.»

اتحادیه آزاد کارگران ایران هم در بیانیه‌ای به شدت از تصویب طرح افزایش سن بازنشستگی انتقاد کرد و آن را اقدامی برای «بهره کشی از جنازه کارگران و حقوق بگیران» نامید.

بررسی صدای آمریکا از قانون افزایش سن بازنشستگی نشان می‌دهد که براساس این قانون، نیروهای کار که بین ۲۵ تا ۲۸ سال سابقه خدمت دارند، به ازای هر سال تا زمان بازنشستگی دو ماه اضافه اشتغال خواهند داشت.

این نیروها که ۲۰ تا ۲۵ سال سابقه خدمت دارند نیز به ازای هر سال تا زمان بازنشستگی سه ماه، برای آنهایی که ۱۵ تا ۲۰ سال سابقه خدمت دارند، به ازای هر سال تا زمان بازنشستگی چهار ماه اضافه می‌شود.

مهمترین بخش این مصوبه، مربوط به کسانی است که تا ۱۵ سال سابقه خدمت دارند که به سنوات اشتغال آنان پنج سال اضافه می‌شود.

برگفته ای از سایت صدای امریکا بخش فارسی، ۷ مارس۲۰۲۴