دادگاه انقلاب یزد هشت شهروند بهائی را به اتهام «تبلیغ علیه نظام» و «شرع مقدس» محاکمه کرد

هشت شهروند بهائی در یزد به اتهام «تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی» و «فعالیت تبلیغی انحرافی بر ضد شرع مقدس اسلام» محاکمه شدند.

به گزارش هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، دادگاه انقلاب شهر یزد روز چهارشنبه ۲۳ اسفند ‎احمد نعیمی، ‎جمال قدیرزاده، ایمان رشیدی، ‎ویدا احراری، مژگان بصیری، شکوفه بصیری، کامیاب راعی و عارف نعیمی را محاکمه کرد.

هرانا می‌گوید عارف نعیمی پس از جلسه دادگاه با قرار تامین آزاد شد، اما معلوم نیست برای سایر متهمان رای صادر شده است یا نه.

هشت شهروند بهانی که روز چهارشنبه مورد محاکمه قرار گرفتند، پائیز امسال توسط نیروهای حکومتی در یزد بازداشت شدند.

بهائیان، که از بزرگترین اقلیت‌های دینی غیرمسلمان در ایران به شمار می‌روند، از زمان انقلاب بهمن ۱۳۵۷ به طور سیستماتیک مورد آزار و اذیت قرار داشته‌اند.

جمهوری اسلامی برخورد با بهائیان را در سال های اخیر شدت بخشیده است. بازداشت، زندان، تخریب اموال، ممنوعیت از خدمات اجتماعی، مصادره اموال و تخریب قبور بخشی از رفتار سیستماتیک علیه این اقلیت مذهبی در ایران است.

برهمین اساس، حدود ۱۵۰ تن از کنشگران سیاسی و مدنی روز ۱۲ دی ماه در بیانیه‌ای موج بازداشت‌ها علیه بهائیان در ایران و «محرومیت آنها از حقوق اولیه انسانی و مدنی‌شان» به وسیله جمهوری اسلامی را محکوم کردند و خواستار پایان گرفتن «این شرمساری تاریخی» شدند.

امضاکنندگان بیانیه خواست مشترک خود را «پایان یافتن حکومت دینی و جدایی دین و دولت » اعلام کردند و تشکیل «حکومتی دموکراتیک و سکولار» را زمینه‌ساز تلاش برای «توسعه همه جانبه ایران و تحقق آزادی و عدالت و دموکراسی و رفع همه انواع تبعیض در جامعه» دانستند.

برگفته ای از سایت صدای امریکا بخش فارسی، ۱۴ مارس۲۰۲۴