عمق بحران معیشت در ماه رمضان؛ مزد روزانه ۲۵۰ هزار تومان، هزینه افطار و سحری ۶۵۰ هزار تومان

فشارهای معیشتی در ایران همچنان رو به افزایش است و با آغاز ماه رمضان عمق بحران معیشتی نیز نمایان شده چرا که رسانه‌های ایران از حداقل مزد روزانه ۲۵۰ هزار تومانی در برابر هزینه ۶۵۰ هزار تومانی خانوار برای سحری و افطار خبر می‌دهند.

وبسایت رویداد ۲۴ در گزارشی به این موضوع پرداخته و نوشته است که شام یا سحری ماه رمضان برای یک خانواده ۵ نفره، ۴۰۰ هزار تومان هزینه دارد.

برهمین اساس هزینه سفره افطار نیز دست کم ۲۰۰ تا ۲۵۰ هزار تومان برآورد شده است.

بنا بر این گزارش این هزینه ۶۵۰ هزار تومانی در حالی است که درآمد یک کارگر ساده به طور متوسط روزانه حدود ۲۵۰ هزار تومان است.

مقایسه ارقام صورت گرفته توسط رویداد ۲۴ نشان می‌دهد که پهن کردن یک سفره افطار و شام کامل برای یک خانواده پنج نفره در سال گذشته به بیش از ۲۵۰ هزار تومان می‌رسید.

همچنین در سال ۱۴۰۱ تهیه سفره افطاری در حداقلی‌ترین حالت ممکن حدود ۱۵۰ هزار تومان آب می‌خورد.

روند حاکم بر اقتصاد ایران و شرایط بوجود آمده برای خانوارها را این وبسایت محصول عملکرد دولت رئیسی دانسته و نوشته است: «حال انگار یک قرن از آن روز‌ها گذشته و فرجام جراحی اقتصادی به سبک ابراهیم رئیسی، چیزی جز فلج اقتصادی نیست.»

برهمین اساس تاکید شده که به گواه فعالیت بازار، سال‌هاست که دستمزد از هزینه، فرسنگ‌ها عقب مانده و سفره افطار و سحر ایرانی، کوچک شدن خود را به نظاره نشسته است.

آمار منتشر شده توسط مرکز آمار ایران نشان می‌دهد که در بهمن‌ماه ۱۴۰۲، تورم سالانه کالاها و خدمات مصرفی در بخش «گوشت قرمز و ماکیان» ۹۳/۳ درصد، و در زمینه گوشت قرمز، سفید و فراورده‌های آن ۹۰/۷ درصد بوده است. یعنی هر ایرانی در بهمن ۱۴۰۲ برای خرید گوشت دستکم ۹۰ درصد بیشتر از بهمن ۱۴۰۱ هزینه کرده است.

همچنین در ماه یازدهم سال ۱۴۰۲، خدمات حمل‌و‌نقل عمومی در مقایسه با مدت مشابه پارسال ۵۷/۴ درصد گرانتر شده و مصرف‌کنندگان برای بهره‌برداری از خدمات هتل‌ها و رستورانها ۶۲/۵ درصد پول بیشتری از سال قبل پرداخت کرده‌اند.

گزارش‌ها نشان می‌دهد که تورم افسارگسیخته به یکی از بزرگترین چالش‌های اقتصادی ایران تبدیل شده است. این چالش، زندگی روزمره مردم را به شدت تحت تاثیر قرار داده و سفره‌های مردم را کوچک‌تر کرده است.

برگفته ای از سایت صدای امریکا بخش فارسی، ۱۸ مارس۲۰۲۴