دانشگاه برکلی نابینا شدن «حدود ۱۲۰ معترض» در ایران به دست نیروهای امنیتی را تأیید کرد

مرکز حقوق بشر دانشگاه برکلی برای اولین‌ بار تأیید کرده است که حدود «۱۲۰ معترض» در ایران با شلیک تفنگ‌های ساچمه‌ای، پینت‌بال و حتی گاز اشک‌آور نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی، بینایی خود را از دست داده‌اند.

محققان این مرکز روز جمعه، سوم فروردین، اعلام کردند که بسیاری از قربانیان این حملات را دانش‌آموزان تشکیل می‌دادند و اکثر کسانی که در اعتراضات «زن، زندگی، آزادی» دچار آسیب چشمی شده‌اند، زیر ۳۰ سال سن داشتند.

در این گزارش آمده است که یکی از قربانیان یک دختر پنج ساله بوده که از روی بالکن منزل تظاهرات خیابان را تماشا می‌کرده است.

الکسا کونیگ، یکی از مدیران مرکز حقوق بشر دانشگاه برکلی، گفت که داده‌های ارائه‌شده در این گزارش در نهایت می‌تواند به عنوان مدرکی در پیگرد قانونی رهبران جمهوری اسلامی و عوامل آنها در نهادهای حقوقی بین‌المللی استفاده شود.

او یافته‌های تیم تحقیقاتی تحت مدیریتش را به صورت ویدئویی در میزگردی با سارا حسین، وکیل بنگلادشی که ریاست هیئت بین‌المللی حقیقت‌یاب مستقل در مورد جمهوری اسلامی ایران را بر عهده دارد، ارائه کرد.

کمیته حقیقت‌یاب سازمان ملل در زمینهٔ اعتراضات سال گذشتهٔ ایران روز جمعه، ۱۸ اسفندماه، در گزارشی جمهوری اسلامی را مسئول «خشونت فیزیکی» منجر به جان باختن مهسا امینی معرفی کرد و اقدامات حکومت علیه زنان در ایران را مصداق «جنایت علیه بشریت» دانست.

این کمیته به صراحت تأکید کرد که بسیاری از موارد جدی نقض حقوق بشر «به‌ویژه جرایم قتل، حبس، شکنجه، تجاوز و سایر اشکال خشونت جنسی، آزار و تعقیب، ناپدیدسازی‌های قهری و سایر اعمال غیرانسانی مصداق جنایت علیه بشریت است».

جان باختن مهسا امینی منجر به اعتراضات گسترده‌ای در ایران علیه حجاب اجباری، سیاست‌های رهبران جمهوری اسلامی در داخل و خارج از کشور و درخواست برای آزادی‌های فردی و اجتماعی بیشتر شد.

این اعتراضات با سرکوب گسترده نیروهای امنیتی و انتظامی روبه‌رو شد.

کمیته حقیقت‌یاب در گزارش خود تأکید کرده که حکومت جمهوری اسلامی برای سرکوب تظاهراتی که پس از جان باختن مهسا امینی به راه افتاد، به شکل «غیرضروری و نامتناسب از نیروی مرگبار» استفاده کرد و نیروهای امنیتی به بازداشت‌شدگان تجاوز جنسی کردند.

برگفته ای از سایت ایران امروز، ۲۳ مارس۲۰۲۴