مذاکره عراق با آمریکا درباره بدهی‌های مالی به جمهوری اسلامی

فواد حسین، وزیر امور خارجه عراق و برایان نلسون، معاون وزیر خزانه‌داری آمریکا در امور تروریسم و اطلاعات مالی، روز جمعه، ۲۲ مارس (سوم فروردین) در مورد بدهی‌های مالی بانک تجارت عراق به ایران گفت‌وگو کردند.

به گزارش خبرنگار عراق‌نیوز از بغداد و بر اساس بیانیه وزارت امور خارجه این کشور، در این دیدار روابط دوجانبه اقتصادی و مالی بین دو کشور آمریکا و عراق و همچنین سایر مشکلات مشترک، مورد بحث و بررسی قرار گرفت. دو طرف مذاکره، اصلاحات انجام‌شده از سوی بانک مرکزی عراق را بررسی کردند و بر اهمیت دستیابی به راه‌های جدید به منظور توسعه بخش‌های مالی و بانکی عراق تاکید کردند.

متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، اواسط ماه مارس سال جاری میلادی و در یک کنفرانس مطبوعاتی گفته بود که ایالات متحده معافیت ۱۲۰ روزه‌ای را تمدید کرده است که به عراق اجازه می‌دهد تا برای تامین برق خود به جمهوری اسلامی واریزی داشته باشد.

سال گذشته واشینگتن شروع به اعطای معافیت‌هایی برای سیستم بانکی ایران کرد و تاکید داشت که این وجوه تنها برای تراکنش‌های غیرتحریمی و خرید کالاهای ضروری و بشردوستانه، مانند محصولات غذایی و کشاورزی قابل استفاده خواهد بود.

اما اکنون علی العلاق، رئیس بانک مرکزی عراق فاش کرده است که با خزانه‌داری آمریکا برای ارزیابی مجدد تحریم‌های اعمال‌شده علیه بانک‌های عراقی گفت‌وگو کرده است. العلاق گفت با وزارت خزانه داری آمریکا جلساتی مداوم در حال برگزاری است و دو طرف توافق کرده‌اند تا تحریم‌های اعمال‌شده علیه بانک‌های عراقی را مورد بررسی مجدد قرار دهند.

ماه ژوئیه گذشته ایالات متحده به عنوان بخشی از تحریم‌های انتقال ارز آمریکا به ایران و سایر کشورهای تحریم‌شده، ۱۴ بانک عراقی را از انجام معاملات دلاری منع کرده بود، اقدامی که بر تلاش‌های مستمر قبلی برای کاهش دسترسی ایران به شبکه‌های مالی بین‌المللی تاکید می‌کند.

عراق هم در راستای پیروی از سیاست‌های آمریکا، هشت بانک تجاری محلی را از انجام تراکنش به دلار آمریکا منع کرد و کلاهبرداری، پول‌شویی و سایر معاملات غیرقانونی را که با استفاده از پول نقد آمریکا انجام می‌شدند، کاهش داد.

بر اساس گزارش رویترز، بانک‌های مذکور از مشارکت در حراج روزانه دلار آمریکا از سوی بانک مرکزی عراق منع شدند. بانک مرکزی در عراق منبع اصلی ارز خارجی این کشور است و درحال حاضر به‌نوعی محور یک کارزار آمریکایی علیه قاچاق پول به ایران محسوب می‌شود.

برایان نلسون، معاون وزیر خزانه‌داری آمریکا در امور تروریسم و اطلاعات مالی، پیش از این گفته بود که عراق پیشرفت قابل توجهی را در ریشه‌کنی فعالیت‌های غیرقانونی در سیستم مالی خود داشته، اما تاکید کرد که افراد سودجو همچنان به دنبال سوءاستفاده از فضای اقتصاد عراق برای جمع‌آوری و انتقال پول به‌منظور فعالیت‌های غیرقانونی‌اند.

برگرفته ای از سایت ایندیپندنت فارسی، ۲۵ مارس۲۰۲۴