شورای امنیت قطعنامه آتش‌بس در غزه را تصویب کرد

شورای امنیت سازمان ملل متحد روز دوشنبه ششم فروردین قطعنامه‌ای را درباره غزه به تصویب رساند که خواهان «آتش‌بس فوری» تا پایان ماه رمضان و آزادی فوری و بی‌قید و شرط گروگان‌ها است.

قطعنامه که با ۱۴ رای موافق اعضای شورای امنیت و رای ممتنع ایالات متحده به تصویب رسید، همچنین بر «نیاز فوری به گسترش» کمک‌ها به غیرنظامیان ساکن غزه تاکید می‌کند.

قطعنام در نشست روز دوشنبه شورای امنیت به ریاست ژاپن، از اعضای غیردائم شورا، و حضور نمایندگان پنج عضو دائم یعنی ایالات متحده، روسیه، چین، بریتانیا، و فرانسه، و نمایندگان اعضای غیردائم الجزایر، اکوادور، گویان، مالت، موزامبیک، سیرالئون، اسلوونی، کره جنوبی و سوئیس برگزار شد، به تصویب رسید.

قطعنامه بر سه محور «آتش‌بس فوری تا پایان ماه رمضان»، «آزادی بی‌قید و شرط همه گروگان‌ها» و «تضمین دسترسی بشردوستانه برای رسیدگی به نازهای پزشکی و دیگر نیازهای بشردوستانه‌شان»، و همچنین «نیاز فوری به گسترش جریان کمک‌های بشردوستانه» به ساکنان غزه استوار است.

این قطعنامه آتش‌بس در غزه را بدون پیش‌شرط آزادی گروگان‌های اسرائیلی می‌پذیرد. نمایندگی روسیه در سازمان ملل سعی کرد در پیش‌نویس قطعنامه واژه «دائمی» را نیز اضافه کند، اما این تلاش شکست خورد.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، در واکنش به تصویب این قطعنامه با انتشار پستی در رسانه ایکس گفت شورای امنیت قطعنامه‌ای را که مدت‌ها انتظار تصویب آن می‌رفت، به تصویب رساند و خواستار آتش‌بس فوری و آزادی بی قید و شرط گروگان‌ها شد.

به گفته آقای گوترش، این قطعنامه «باید اجرا شود. شکست [در اجرای آن] نابخشودنی خواهد بود.»

با اینکه آمریکا تاکنون در قبال ملزم شدن اسرائیل به آتش‌بس فوری اکراه نشان داده بود، با افزایش فشار بین‌المللی به این قطعنامه رای ممتنع داد تا در تقریبا دوهفته‌ای که تا پایان ماه رمضان مانده است، جنگ متوقف شود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، اعضای غیردائم شورای امنیت در روزهای اخیر با ایالات متحده مذاکره کردند تا از شکست دیگری در تصویب قطعنامه‌های آتش‌بس غزه جلوگیری کنند. کشورهای عضو غیردائم شورای امنیت خواهان آتش‌بس فوری در غزه برای باقیمانده ماه رمضان هستند.

دفتر نخست‌وزیری اسرائیل با انتشار بیانیه‌ای، اقدام آمریکا در وتو نکردن قطعنامه شورای امنیت را «عقب‌نشینی» واشینگتن از «موضع ثابت» خود از ابتدای جنگ دانست.

به گفته دفتر نخست‌وزیری اسرائیل، عقب‌نشینی آمریکا هم به عملیات نظامی اسرائیل و هم به تلاش‌ها برای آزادی گروگان‌ها لطمه می‌زند، زیرا حماس را امیدوار می‌کند که آتش‌بس در غزه بدون آزادی گروگان‌های اسرائیلی نیز تحقق‌پذیر خواهد بود.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل در اعتراض به این اقدام آمریکا، سفر برنامه‌ریزی شده هیات اسرائیلی به ایالات متحده را لغو کرد.

هیات عالی‌رتبه اسرائیلی قرار بود برای مذاکره درباره حمله احتمالی این کشور به رفح در جنوب نوار غزه، به واشینگتن سفر کند.

نتانیاهو پیش‌تر به آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در اسرائیل گفت این کشور آماده است به تنهایی به جنگ خود علیه حماس ادامه دهد. نتانیاهو افزود از حمایت واشینگتن در مبارزه با حماس قدردانی می‌کند و اسرائیل می‌داند که باید از غیرنظامیان محافظت کند. او بار دیگر بر برنامه‌های خود برای عملیات در رفح تاکید کرد.

برگفته ای از سایت ایران امروز، ۲۶ مارس۲۰۲۴