ترکیه هرگونه همکاری نظامی و فروش تسلیحات به اسرائیل را رد کرد

وزارت دفاع ترکیه هرگونه رابطه با اسرائیل در حوزه آموزش نظامی، همکاری در صنایع دفاعی و فروش تسلیحات را رد کرد.

انتشار این موضوع در حساب کاربری وزارت دفاع ترکیه در شبکه ایکس پس از آن صورت گرفت که گزارشی مبنی بر فروش تسلیحات به اسرائیل توسط ترکیه در جریان حمله این کشور به غزه منتشر شد.

وزارت دفاع ترکیه نوشته که «امکان ندارد جمهوری ترکیه که همیشه پای آرمان عادلانه فلسطین ایستاده است، دست به فعالیتی بزند که به فلسطینیان آسیب برساند.»

موسسه آمار ترکیه (TUIK) به تازگی در گزارش تجارت خارجی خود، صادرات «مواد منفجره»، «سلاح» و «مهمات» به اسرائیل در ماه ژانویه را منتشر کرده بود.

انتشار این گزارش که با موجی از واکنش‌های تند در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های ترکیه همراه شد، پیش از وزارت دفاع، توسط خود مؤسسه آمار ترکیه رد شده بود.

این مؤسسه با اصلاح گزارش اولیه، اعلام کرده که آنکارا به جای مهمات و لوازم جنگی، «قطعات سلاح کمری» به اسرائیل صادر کرده است.

وزارت بازرگانی ترکیه هم اعلام کرده که صادرات مورد اشاره در گزارش مؤسسه آمار، شامل محصولاتی چون «مایع فندک»، «قطعات یدکی سلاح شکاری» و «تجهیزات ماهیگیری» بوده است.

مرکز مقابله با اطلاعات گمراه‌کننده ریاست جمهوری ترکیه نیز گزارش‌ مؤسسه آمار را «دستکاری‌شده» و «بی‌پایه» خواند.

وزارت دفاع ترکیه نیز در توییت خود نوشته که انتشار این آمار برای «دستکاری افکار عمومی» صورت گرفته و شامل وسائل ورزشی و شکار بوده است.

با وجود این توضیحات انتقادها از سوی شماری از کاربران شبکه‌های اجتماعی در ترکیه و رسانه‌های مخالف دولت از جمله روزنامه‌های قرار، نارداق و وب‌سایت کیسا دالگا ادامه دارد و آنها تجارت ترکیه با اسرائیل در بحبوحه حمله این کشور به غزه را «ننگ» توصیف می‌کنند.

هلال کاپلان روزنامه‌نگار شناخته‌شده طرفدار دولت هم خواستار قطع کامل روابط تجاری آنکارا با اسرائیل شده است.

این انتقادها در شرایطی صورت می‌گیرد که دولت رجب طیب اردوغان همواره به صراحت از اقدامات اسرائیل علیه فلسطینیان انتقاد کرده، اما این کشور روز ۳۱ مارس قرار است انتخابات محلی برگزار کند.

رئیس جمهور ترکیه پس از حمله گروه افراطی حماس به اسرائیل در ۱۵ مهر ۱۴۰۲ که منجر به جنگی شد که تاکنون ادامه دارد، بارها حمایت خود را از این گروه که در فهرست تروریستی اروپا و آمریکا قرار دارد، اعلام کرده است.

برگرفته ای از سایت رادیو فردا، ۲۸ مارس۲۰۲۴