اعتصاب غذای امیررضا نصر آزادانی، فوتبالیست محبوس در زندان اصفهان

صفحه منتسب به امیررضا نصر آزادانی، فوتبالیست و بازیکن سابق تیم‌های سپاهان و تراکتور، از اعتصاب غذای این ورزشکار به‌دلیل انتقال به سلول انفرادی خبر داده است.

بنا بر این گزارش، نصر آزادانی، که به اتهام شرکت در خیزش سراسری سال ۱۴۰۱ و در پرونده معروف به «خانه اصفهان» به تحمل ۱۶ سال زندان محکوم شده است، از روز گذشته با دستور ماموران اداره اطلاعات استان اصفهان و برای تنبیه به سلول انفرادی زندان دستگرد اصفهان منتقل شد.

صفحه اینستاگرامی امیررضا نصر آزادانی در این‌باره نوشت: «روز ۱۶ فروردین امیر نصر آزادانی با دستور وزارت اطلاعات به سلول انفرادی منتقل شد و او در اعتراض به این عمل دست به اعتصاب غذا زده است. علت انتقال به انفرادی فعالیت صفحات مجازی‌اش و پیام او به بیرون از زندان است. امروز اولین روز اعتصاب غذای امیر است، صدایش باشیم.»

این فوتبالیست معترض و منتقد، روز اول فروردین‌ همزمان با آغاز جشن نوروز ایرانیان، در پیامی به مناسبت سال جدید گفت: «درود خدمت هموطنان عزیزم. قبل از هرچیز لازم می‌دانم بابت تمامی حمایت‌ها از شما تشکر کنم و امیدوارم که روزی برسد تا این محبت‌ها را جبران کنم. همان‌طور که می‌دانید، بیش از یک سال و نیم است که من زندانی‌ام و ۲ نوروز را دور از خانواده‌ام و شما هستم. از طرفی هم صفحات مجازی‌ام را حین دستگیری از دست دادم و این باعث شد تا تریبونی برای دادخواهی نداشته باشم. حالا تصمیم گرفتم این صفحه را بسازم، بلکه راهی برای ارتباط با هوادارانم و اعتراضم به حبس ناعادلانه‌ای باشد که مدت‌هاست در حال از بین بردن بهترین دوران جوانی من است. امیدوارم سال خوبی داشته باشید و با آرزوی آزادی برای همه بی‌گناهان. نوروزتان فرخنده.»

پس از شکست تیم ملی فوتبال ایران مقابل قطر در جام ملت‌های آسیا و حذف از این مسابقات، شمار زیادی از شهروندان و فوتبال‌دوستان ایرانی، ضمن ابراز خوشحالی بابت حذف این تیم، که آن را «تیم فوتبال جمهوری اسلامی» می‌نامند، تصاویر امیررضا نصر آزادانی را در شبکه‌های اجتماعی منتشر کردند و بابت سکوت جامعه فوتبال ایران درمورد «پرونده‌سازی امنیتی علیه نصر آزادانی» و همراهی ملی‌پوشان فوتبالیست با نهادهای سرکوبگر نظام انتقاد و اعتراض کردند.

امیررضا نصر آزادانی، که علاوه بر تیم‌های سپاهان و تراکتور، سابقه بازی در تیم‌های گل‌ریحان، راه‌آهن و ایران‌جوان بوشهر را دارد، به‌دلیل حضور در اعتراضات خیابانی بازدداشت شد، اما هیچ‌یک از مدیران و اعضای تیم‌هایی که او در آن‌ها بازی می‌کرد از او حمایت نکردند.

او ۲۷ آبان‌ ۱۴۰۱ و در بحبوحه خیزش سراسری مردم اصفهان در این شهر بازداشت شد. به ادعای دستگاه قضایی جمهوری اسلامی، نصر آزادانی در پرونده مربوط به کشته شدن اسماعیل چراغی، سرهنگ نیروی انتظامی، و دو بسیجی دیگر به نام‌های محمدحسین کریمی و محسن حمیدی، اتهام سنگین «محاربه» را دریافت کرد و سپس علیه او حکم «اعدام» صادر شد.

به گفته اسدالله جعفری، رییس کل دادگستری استان اصفهان و براساس کیفرخواست صادرشده، امیررضا نصرآزادانی متهم ردیف پنجم این پرونده محسوب شد و اتهام اصلی او نیز «عضویت در گروه مسلحانه به‌صورت شبکه‌ای و سازمان‌یافته به‌قصد مقابله با اساس نظام جمهوری اسلامی» بود که برایش حکم اعدام دریافت کرد؛ اتهامی که این فوتبالیست، وکیل و اعضای خانواده‌اش بارها آن را رد کرده‌اند.

اما با شکایت وکیل این متهم حکم اعدام در دادگاه تجدیدنظر لغو و ۱۶ سال زندان جایگزین آن شد. در ۴ بهمن سال گذشته نیز دیوان عالی ایران حکم دادگاه تجدیدنظر را عینا تایید کرد تا حکم به شعبه دوم اجرای احکام دادگاه انقلاب اصفهان ارجاع داده شود.

علی کریمی، یحیی گل‌محمدی، مسعود شجاعی، سهراب بختیاری‌زاده، مهدی قائدی و مجید حسینی از معدود بازیکنان فعلی و سابق فوتبال بودند که در ۲ سال اخیر به همراه چند چهره مطرح جهانی مانند شکیرا، خواننده نامدار کلمبیایی، و اعضای تیم ملی فوتبال اروگوئه درمورد حکم‌های صادرشده علیه امیررضا نصر آزادانی اعتراض کرده‌اند.

برگرفته ای از سایت ایندیپندنت فارسی، ۶ آپریل ۲۰۲۴