اسرائیل به «مواضع حزب‌الله» در منطقه بُقاع در شرق لبنان حمله کرد

گزارش‌ها حاکی است که اسرائیل شامگاه شنبه حملات هوایی تازه‌ای علیه مواضع حزب‌الله لبنان در دره بقاع در شرق لبنان انجام داده است.

خبرگزاری رویترز به نقل دو منبع امنیتی لبنانی اعلام کرد که اسرائیل یک اردوگاه آموزشی متعلق به حزب‌الله را در روستای جنتا در نزدیکی مرز لبنان با سوریه هدف قرار داده است. این منابع به رویترز گفتند که یک هدف دیگر این حملات، شهر صفری در نزدیکی شهر بعلبک در شرق بود. خبرگزاری رویترز می‌گوید تاکنون تلفات جانی از این حملات گزارش نشده است.

حملات اسرائیل چند ساعت پس از آن صورت گرفت که حزب‌الله لبنان اعلام کرد یک پهپاد «هرمس» اسرائیلی را بر فراز لبنان سرنگون کرده است. حزب‌الله لبنان در بیانیه‌ای اعلام کرد: پهپاد ارتش اسرائیل که شامگاه شنبه بر فراز خاک لبنان سرنگون شد، از نوع هرمس ۹۰۰ است.

خبرگزاری ایرنا نیز به نقل از رسانه‌های لبنان از پرواز در ارتفاع پایین جنگنده‌های اسرائیلی در منطقه بقاع خبر داد و نوشت: «صدای چندین انفجار مهیب در رشته کوه‌های شرق لبنان به گوش رسیده است.»

در همین حال، ریشی سوناک، نخست وزیر بریتانیا روز شنبه ۱۸ فروردین در آغاز ششمین ماه آغاز جنگ در غزه، در بیانیه‌ای گفت، این جنگ «باید تمام شود.»

نخست وزیر بریتانیا گفت: «ما همچنان از حق اسرائیل برای مقابله با تهدید تروریست‌های حماس و دفاع از امنیت خود» حمایت می‌کنیم.

ریشی سوناک با اشاره به کشته شدن سه امدادگر بریتانیایی در غزه اضافه کرد: «اما کل بریتانیا از تداوم خونریزی شوکه» و «وحشت زده است.»

هفت امدادگر «آشپزخانه مرکزی جهانی»، یکی از مهم‌ترین تامین کنندگان مواد غذایی در نوار غزه، روز دوشنبه، ۱۳ فروردین، در پی حمله هواپیماهای بدون سرنشین اسرائیلی به ماشین‌های این سازمان کشته شدند. از این تعداد، ۳ نفر شهروند بریتانیا بودند.

پس از حمله ارتش اسرائیل به خودروهای حامل امدادرسانان وابسته به «آشپزخانه مرکزی جهان» در غزه، فشارها در بریتانیا برای توقف فروش تسلیحات به اسرائیل افزایش یافته است.

در همین حال، روزشنبه همزمان با شش ماهگی جنگ غزه، تجمعات و تظاهرات اعتراضی با حضور ده‌ها هزار نفر در تل آویو و دیگر شهرهای این کشور برگزار شد.

برگزار کنندگان اعتراضات شنبه اسرائیل می‌گویند ۱۰۰ هزار نفر از شهروندان اسرائیلی با حضور در خیابان‌های تل ‌آویو و شهرهای دیگر خواستار کناره گیری بنیامین نتانیاهو و برقراری توافق برای آزادی گروگان‌ها شده‌اند.

تظاهرات در تل آویو در میدان دموکراسی، تقاطع خیابان‌های بگین و کاپلان برگزار شد. در جریان این تظاهرات، یک خودروی با زیرگرفتن معترضان پنج نفر را زخمی کرد.

کانال ۱۳ اسرائیل می‌گوید دست‌کم ۴۵ هزار نفر شنبه شب در تل آویو در تظاهرات اعتراضی حضور داشتند.

برگرفته ای از سایت رادیو فردا، ۷ آپریل ۲۰۲۴