بایدن: تعهد آمریکا برای تامین امنیت اسرائیل در برابر ایران آهنین است

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا روز چهارشنبه ۲۲ فروردین در واکنش به تهدیدهای جمهوری اسلامی برای پاسخ به حمله به ساختمان کنسولگری ایران در دمشق، بر حمایت «آهنین» ایالات آمریکا از امنیت اسرائیل در مقابل با این تهدیدات تاکید کرد.

رئیس جمهور آمریکا در یک کنفرانس خبری تصریح کرد: «ایران تهدید می‌کند که حمله‌ای مهم به اسرائیل انجام خواهد داد.»

جو بایدن گفت: «همانطور که به نخست وزیر نتانیاهو گفتم، تعهد ما به امنیت اسرائیل در برابر این تهدیدات از سوی ایران و نیروهای نیابتی آن، آهنین است.»

رئیس جمهور آمریکا که در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با فومیو کیشیدا، نخست وزیر ژاپن صحبت می‌کرد، اضافه کرد: «اجازه دهید دوباره آن را بگویم – کاملاً آهنین. ما تمام تلاش خود را برای محافظت از امنیت اسرائیل انجام خواهیم داد.»

در همین زمینه، آنتونی بلینکن٬ وزیر خارجه آمریکا در همین روز و در تماس تلفنی با وزیر دفاع اسرائیل تاکید کرد در صورت هر تهدیدی از سوی ایران، ایالات متحده در کنار اسرائیل می‌ایستد.

وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد: آنتونی بلینکن در این تماس «ضمن تاکید بر حمایت ایالات متحده از امنیت اسرائیل٬ تصریح کرد که آمریکا در برابر هرگونه تهدیدی از جانب ایران و نیروهای نیابتی این کشور در کنار اسرائیل خواهد ایستاد.»

به دنبال حمله «اسرائیل» به کنسولگری ایران در دمشق و کشته شدن فرمانده حوزه سوریه و لبنان نیروی قدس سپاه به همراه شش نیروی دیگر، مقامات آمریکایی گفته‌اند که ایران در حال تدارک برای یک حمله تلافی‌جویانه «قابل توجه» به اسرائیل است.

محمدرضا زاهدی، مسئول عملیات نظامی نیروی قدس سپاه پاسداران در حوزه سوریه و لبنان که یکی از هفت کشته ایران در حمله دمشق بود، بلندپایه‌ترین افسر سپاهی است که بعد از کشته شدن قاسم سلیمانی، فرمانده وقت نیروی قدس، از پای درآمده است.

در همین حال، علی خامنه‌ای رهبرجمهوری اسلامی، روز چهارشنبه اسرائیل را به حمله به ساختمان کنسولگری ایران در دمشق به‌عنوان خاک ایران متهم کرد و گفت این کشور باید «باید تنبیه بشود».

وزیر خارجه اسرائیل در واکنش به این اظهارات رهبر جمهوری اسلامی گفت که حمله از خاک ایران به اسرائیل حمله در خاک ایران را به دنبال خواهد داشت.

ییسرائل کاتز روز چهارشنبه ۲۲ فروردین در پیامی به زبان فارسی در شبکه ایکس، با خطاب قرار دادن حساب رسمی دفتر علی خامنه‌ای، به تهدیدهای رهبر جمهوری اسلامی پاسخ داد.

او نوشت: «اگر ایران از خاک خود حمله کند، اسرائیل واکنش نشان می‌دهد و داخل ایران حمله خواهد کرد.»

در همین حال، جروزالم‌پست به نقل از باراک رواید، خبرنگار اسرائیلی نوشت، وزیران خارجه عربستان سعودی، قطر، امارات و عراق پس از گفت‌وگو با مشاور ارشد جو بایدن در امور خاورمیانه، روز چهارشنبه با وزیر خارجه ایران تلفنی کردند.

طبق این گزارش، یک مقام مطلع گفته است، وزرای خارجه این چهار کشور عرب پیام آمریکا درباره ضرورت کاهش تنش با اسرائیل را به وزیر خارجه ایران منتقل کردند.

در همین حال، اکسیوس گزارش داد، قرار است ژنرال اریک کوریلا ، فرمانده ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده، سنتکام، در بحبوحه افزایش تنش با ایران روز پنجشنبه در سفر به اسرائیل با مقامات ارشد نیروهای دفاعی این کشور دیدار کند.

ایالات متحده از زمان شروع جنگ در غزه در ۱۵ مهرماه سال گذشته، کوشیده است از گسترش درگیری به خارج از مرزهای اسرائیل به ویژه لبنان جلوگیری کند.

گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که تحت حمایت جمهوری اسلامی است تقریبا هر روز با اسرائیل تبادل‌آتش دارد.

حسن نصرالله، رهبر گروه حزب‌الله لبنان ، در سخنرانی روز جمعه ۱۷ فروردین حمله به ساختمان کنسولگری ایران در دمشق را یک «نقطه عطف» از ۱۵ مهر تا به حال خواند.

گزارشی از ارزیابی مقامات اطلاعاتی آمریکا حاکی است که جمهوری اسلامی در پاسخ به کشته شدن مسئول عملیات نظامی نیروی قدس سپاه پاسداران در حوزه سوریه و لبنان، «مستقیماً به اسرائیل حمله نخواهد کرد».

دو منبع اطلاعاتی آمریکایی شامگاه دوشنبه ۲۰ فروردین به سی‌ان‌ان گفتند گمان می‌رود که ایران از برخی از شبه‌نظامیان حامی خود در منطقه بخواهد با استفاده از پهپاد و موشک حملات گسترده‌ای علیه اسرائیل را سامان دهند.

برگرفته ای از سایت رادیو فردا، ۱۱ آپریل ۲۰۲۴