تصمیم «گروه هفت» برای افزایش تحریم‌ها علیه رژیم اسلامی

رهبران کشورهای عضو «گروه هفت» در جلسه‌ای که یکشنبه ۱۴ آوریل (۲۶ فروردین‌ماه) برگزار شد، با محکوم کردن حمله جمهوری اسلامی به اسرائیل در بیانیه‌ای اعلام کردند برای جلوگیری از «تشدید غیرقابل کنترل منطقه‌ای» در خاورمیانه تلاش خواهند کرد.

جو بایدن رئیس جمهوری و آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا در نشست گروه هفت که به صورت آنلاین برگزار می‌شود / فروردین ۱۴۰۳
اورزولا فون در لاین رئیس کمیسیون اروپا به نمایندگی از «G7» ضمن محکوم کردن حمله جمهوری اسلامی علیه اسرائیل گفت: «ما با همکاری نزدیک شرکای خود، اعمال تحریم‌های بیشتری را علیه [رژیم] ایران به ویژه برنامه‌های موشکی و پهپادی آن بررسی خواهیم کرد.»

در پی حمله سپاه پاسداران به اسرائیل، جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا، با انتشار بیانیه‌ای این اقدام را «به شدیدترین وجه ممکن» محکوم کرد و گفت با شرکای آمریکا در سراسر منطقه و همچنین رهبران اسرائیل و اعضای گروه هفت برای «هماهنگی یک راهکار دیپلماتیک واحد» در پاسخ به حمله گستاخانه [رژیم] ایران در تماس است.

یک مقام ارشد کاخ سفید به «آکسیوس» گفت، بایدن به بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل گفته از هیچ حمله متقابل اسرائیل علیه ایران حمایت نخواهد کرد با اینهمه بایدن با اشاره به تماس تلفنی اخیرش با نتانیاهو که پس از حمله انجام شد، بر «تعهد آهنین آمریکا به امنیت اسرائیل» تأکید کرد و گفت، «به او [نتاهیاهو] گفتم که اسرائیل برای دفاع دربرابر حملات چه‌بسا بی‌سابقه و شکست آنها توانایی قابل‌ توجهی از خود نشان داد [و از این طریق] پیامی آشکار به دشمنانش فرستاد مبنی‌ بر اینکه آنها نمی‌توانند امنیت اسرائیل را بطور جدی تهدید کنند.»

مقامات آمریکایی گفتند که بایدن و مشاوران ارشدش به شدت نگران هستند که پاسخ اسرائیل به حمله ایران به اسرائیل منجر به یک جنگ منطقه‌ای با عواقب فاجعه‌بار شود.

یک مقام ارشد دولت آمریکا گفته یکی از بحث‌های رهبران «گروه هفت» در مورد تروریستی اعلام کردن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بود.

شورای امنیت سازمان ملل به درخواست اسرائیل تشکیل جلسه خواهد داد و مقامات اسرائیلی امیدوارند بتوانند برای اقدام مشترک علیه جمهوری اسلامی یک ائتلاف جمعی ایجاد کنند. برخی تحلیلگران معتقدند حمله موشکی و پهپادی سپاه پاسداران به اسرائیل برای نتانیاهو یک «برگ برنده» در عرصه بین‌المللی به شمار می‌رود که با کمترین تلفات آن را به دست آورد.

امیرسعید ایروانی سفیر جمهوری اسلامی در سازمان ملل در نامه‌ای به شورای امنیت اعلام کرد، «جمهوری اسلامی ایران در صورت لزوم در استفاده از حق ذاتی خود در دفاع مشروع تردید نخواهد کرد. اگر رژیم اسرائیل مجدداً دست به هرگونه اقدام نظامی بزند، پاسخ ایران مطمئناً قوی‌تر و قاطع‌تر خواهد بود.»

دفتر نخست‌وزیری اسرائیل اعلام کرد که کابینه جنگ اسرائیل به ریاست بنیامین نتانیاهو روز یکشنبه جلسه تشکیل داد. بنی‌ گانتز عضو کابینه جنگ اسرائیل پیش از تشکیل این جلسه گفته بود جمهوری اسلامی بهای حمله به اسرائیل را با روش مناسب و در زمان مساعد پرداخت خواهد کرد. همچنین اسحاق هرتزوگ رئیس جمهوری اسرائیل گفت که حمله به کشورش «اعلان جنگ» بود. وی تأکید کرد زمان آن رسیده است که جهان در مقابل «امپراتوری شیطان» در تهران بایستد و به رژیم ایران بفهماند که رفتارش غیرقابل قبول است.

برگرفته ای از سایت کیهان لندن، ۱۵ آپریل ۲۰۲۴