یک نهاد حکومتی: هدفمندی یارانه‌ها ۲۳۰ هزار میلیارد تومان کسری دارد

مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی به بودجه سال جاری پرداخته و نوشته است که بر خلاف ادعای دولت، امسال ناترازی درآمد و هزینه هدفمندی یارانه‌ها حداقل ۲۳۰ هزار میلیارد تومان خواهد بود. به باور شماری از کارشناسان این کسری احتمال تغییرات قیمتی و سهمیه‌ای در حوزه سوخت را قوت بخشیده است.

روزنامه «اعتماد» به نقل از بازوی پژوهشی مجلس نوشت که در برخی ارقام مصارف مانند یارانه نان «کم برآوردی» صورت گرفته است.

همچنین در این گزارش تاکید شده که منابع مورد نیاز برای اجرای طرح کالابرگ الکترونیکی نیز به وضوح مشخص نشده است.

گزارش‌ها نشان می‌دهد که در سال ۱۴۰۱ کسری هدفمندی یارانه‌ها معادل ۷۲ هزار میلیارد تومان بود و در سال ۱۴۰۲ به رقم ۲۰۰ هزار میلیارد تومان رسید.

مرکز پژوهش‌های مجلس پیش بینی کرده که «اوضاع نابسامان هدفمندی یارانه‌ها در سال ۱۴۰۳ نه تنها ادامه پیدا کند بلکه تشدید هم بشود.»

استناد گزارش مرکز پژوهش‌ها به روندهای مبنایی مخرب مانند ناترازی تولید و مصرف فرآورده‌های نفتی و فقدان هرگونه برنامه جامع جهت اصلاح این روند نادرست، بی‌انضباطی مالی، بیش‌برآوردی منابع و کم برآوردی مصارف و سایر عوامل است.

تحلیلگران معتقدند این کسری در نهایت دولت را به سمت ایجاد تغییرات در سهمیه و قیمت بنزین و سایر حامل‌های انرژی خواهد برد چراکه با تثبیت قیمت در سال‌های اخیر، ناترازی بزرگی در حوزه انرژی صورت گرفته که عوامل متعددی از جمله قیمت در آن دخیل است.

در همین راستا دولت جمهوری اسلامی در هفته‌های ابتدایی سال جدید اعلام کرد که محدودیت‌های جدیدی در عرضه سوخت با رویکرد حذف سهمیه تاکسی‌های اینترنتی و جمع آوری کارت سوخت جایگاه‌داران صورت خواهد گرفت.

برگفته ای از سایت صدای امریکا بخش فارسی، ۱۷ آپریل ۲۰۲۴