مجلس نمایندگان آمریکا «قانون مهسا»‌ و تحریم‌های نفتی ایران را تصویب کرد

مجلس نمایندگان آمریکا روز شنبه اول اردیبهشت در چارچوب طرح کمک‌های خارجی به اوکراین، اسرائیل و دیگر کشورهای متحد این کشور، مجموعه‌ای از اقدامات تنبیهی علیه جمهوری اسلامی را نیز تصویب کرد.

مجلس نمایندگان آمریکا با ۳۶۰ رای موافق در مقابل ۵۸ رای مخالف بسته کمک‌های خارجی به همراه چند لایحه الحاقی علیه جمهوری اسلامی را تصویب کرد.

مایکل مک‌کال، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان، چندین طرح تنبیهی علیه جمهوری اسلامی را ذیل بسته «صلح از طریق قدرت در قرن بیست و یکم» در روز چهارشنبه گذشته ارائه کرده بود.

مایکل مک‌کال در این زمینه گفت: « برای مقابله واقعی با تهدید نسلی ناشی از اتحاد نامقدس روسیه، چین و ایران، ما علاوه بر ارائه کمک‌های امنیتی حیاتی به شرکای خود و سرمایه گذاری در پایگاه صنعتی دفاعی خود، نیاز به ایجاد تغییرات اساسی در سیاست داریم.»

او تصریح کرده بود: «من مفتخرم که “قانون صلح از طریق قدرت درقرن بیست و یکم” را ارائه کنم که شامل جامع‌ترین تحریم‌هایی است که کنگره آمریکا علیه ایران در سال‌های اخیر تصویب کرده است.»

علاوه بر «قانون مهسا» طرح های دیگری از جمله تحریم خریداران نفت ایران، «شیب»، و منع صدور فناوری موشکی و پهپادی به ایران در بسته قانون «صلح از طریق قدرت درقرن بیست و یکم» قرار دارند.

«قانون مهسا» برای دومین بار در قالب «قانون صلح قرن ۲۱» در کنار مجموعه‌ای از طرح‌های دیگر به تصویب رسید.

این بسته مصوبه مجلس نمایندگان در روزهای آینده در صحن مجلس سنای آمریکا به رای گذاشته خواهد شد. در صورت تصویب این طرح در سنا، با امضای جو بایدن تحریم‌های بسته‌های تنبیهی تازه علیه ایران نیز به قانون بدل خواهند شد.

پیش از این مجلس نمایندگان آمریکا در ۲۱ شهریور سال گذشته با ۴۱۰ رای موافق و در مقابل سه رای مخالف طرح «قانون مهسا» را تصویب کرد. اما این طرح در کمیته روابط خارجی آمریکا تغییر کرد.

مجلس نمایندگان آمریکا روز شنبه همان طرح اصلی و اولیه «قانون مهسا» را به این بسته کمک‌های خارجی الحاق کرد. نمایندگان مجلس نمایندگان آمریکا امیدوارند که لوایح تنبیهی علیه جمهوری اسلامی به همراه بسته کمک به اوکراین و اسرائیل به طور یک‌جا در سنا تصویب شود.

در صورت تصویب «قانون مهسا» در سنای آمریکا، رئیس جمهوری این‌کشور موظف خواهد شد کلیه مقامات ارشد ناقض حقوق بشر جمهوری اسلامی از جمله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، و ابراهیم رییسی، رئیس جمهوری ایران٬ را مورد تحریم قرار دهد.

این طرح همچنین دولت آمریکا را ملزم می‌کند که هر ۹۰ روز گزارشی درباره افراد مسئول نقض حقوق بشر در ایران، علی خامنه‌ای و ابراهیم رئیسی و دفاتر و نهادهای مرتبط با آنها، به کنگره ارائه دهد.

به گزارش بلومبرگ، این طرح تحریم‌های نفتی موجود آمریکا علیه ایران را گسترده‌تر خواهد کرد. بر اساس طرح موسوم به «شیب»، تمامی بنادر، کشتی‌ها و پالایشگاه‌های خارجی که به طور آگاهانه در حمل و نقل، انتقال، معامله و فرآوری نفت خام و دیگر محصولات ایران مشارکت داشته باشند، مورد تحریم قرار خواهند گرفت.

این تحریم‌ها همچنین شامل «تحریم‌های ثانویه» خواهد بود. براساس تحریم‌های ثانویه٬ تمامی تراکنش‌ها بین موسسات مالی چین با بانک تحریم شده ایران در ارتباط با خرید نفت از جمهوری اسلامی هدف قرار خواهد گرفت.

رویترز نیز روز جمعه نوشته بود که این تحریم‌ها با ارزیابی‌های سالانه اعمال خواهد شد و تا سال ۲۰۲۹ ادامه دارند.

پیشتر کنگره آمریکا اعلام کرده بود که بیش از ۸۰ درصد از حدود یک و نیم میلیون بشکه صادرات نفت روزانه ایران به چین تحویل پالایشگاه‌های مستقل این کشور می‌شود.

روزنامه آمریکایی واشینگتن پست روز سه‌شنبه نوشته بود٬ دستیاران جو بایدن در حالی آماده وارد کردن ضربات اقتصادی تازه به تهران هستند که کارشناسان معتقدند عملی کردن این تحریم‌ها، موجب افزایش بهای نفت خواهد شد و بر خصومت بیشتر با چین دامن خواهد زد.

واشینگتن‌پست افزوده است: یکی از گزینه‌های باقی‌مانده، تشدید تحریم‌ها علیه شرکت‌های چینی است که مقادیر زیادی نفت خام از ایران وارد می‌کنند و پول آن عملا راه تنفس مالی برای جمهوری اسلامی فراهم کرده است.

احتمال وضع تحریم‌های بیشتر علیه شرکت‌های چینی یا علیه مراودات بانک‌های چینی با ایران در حالی است که جنت یلن به تازگی از سفر چین بازگشته است. سفر او و سایر مقامات آمریکایی در دوره اخیر به چین با هدف تثبیت روابط واشینگتن با پکن انجام شده بود.

برگرفته ای از سایت رادیو فردا، ۲۱ آپریل ۲۰۲۴