اماکن تاریخی شیراز در «روز ملی» این شهر به روی مردم بسته شد

درِ «همهٔ اماکن تاریخی و فرهنگی» استان فارس در روز ملی شهر شیراز به دلیل همزمانی با سالگرد کشته‌ شدن امام ششم شیعیان (جعفر صادق) به روی مردم بسته ماند.

محمد ثابت اقلیدی، مدیر کل میراث فرهنگی و گردشگری استان فارس، به خبرگزاری جمهوری اسلامی، ایرنا گفت روز شنبه، ۱۵ اردیبهشت، مجموعه‌‌های تاریخی چون تخت جمشید، پاسارگاد، کاخ اردشیر، حافظیه و ارگ کریم‌خانی «پذیرای گردشگران و بازدیدکنندگان نخواهند بود».

مدیر کل میراث فرهنگی استان فارس در حالی تنها دو روز پیش از «روز ملی شیراز» این مطالب را مطرح کرد که به نوشته برخی از رسانه‌های داخلی به دلیل تعطیلی چندروزه «گردشگران زیادی» به شیراز رفته بودند.

همزمان مقامات جمهوری اسلامی به دلیل سالگرد کشته‌ شدن امام ششم شیعیان از حضور گردشگران در طاق بستان کرمانشاه نیز جلوگیری کردند.

نهادهای تحت نظارت جمهوری اسلامی در برخی از روزهای مهم فرهنگی و ملی از حضور شهروندان در اماکن تاریخی مهم ممانعت به عمل آورده‌اند. این اقدام بر خلاف رضایت شهروندان و تنها به دلیل همزمانی این روزها با بعضی مناسبت‌های مذهبی انجام می‌شود.

روابط عمومی معاونت میراث فرهنگی اوایل آبان سال ۱۴۰۱ نیز با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد که مجموعه تاریخی پاسارگاد و تخت جمشید به مدت سه روز تعطیل هستند.

در فروردین‌ماه گذشته هم وزارت کشور به دلیل تقارن سیزده بدر با سالروز کشته‌ شدن امام اول شیعیان اعلام کرد: «همه پارک‌ها، بوستان‌ها و تفرجگاه‌ها در روز ۱۳ فروردین بسته خواهند بود و یک ساعت قبل از اذان مغرب بازگشایی خواهد شد.»

همچنین همه ساله همزمان با آغاز سال نو فشارها در مورد برگزاری عمومی مراسم نوروز در مناطق کُردنشین ایران افزایش می‌یابد.

برگرفته ای از سایت رادیو فردا،۵ می ۲۰۲۴