۱۶۰ وکیل خواستار تحقیق آمریکا درباره «پرداخت رشوه جمهوری اسلامی به حزب حاکم آفریقای جنوبی» شدند

گروهی متشکل از ۱۶۰ وکیل به رهبری مرکز حقوقی شورات هادین اسرائیل که تحت مدیریت نیتسانا درشان قرار دارد، از آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، وزارت دادگستری و رهبران کنگره آمریکا خواستند درباره دریافت رشوه رهبران آفریقای جنوبی از جمهوری اسلامی ایران تحقیق کنند.

در این نامه که روز پنجشنبه ارسال شد، از مقامات آمریکایی خواسته شده درباره حزب کنگره ملی آفریقا، ANC که اکثریت کرسی‌ها را در مجلس ملی در اختیار دارد و دولت را رهبری می‌کند، باتوجه به نقض قانون ماگنیتسکی به اتهام مشارکت در فساد شامل دریافت رشوه تحقیق کنند.

به گزارش اورشلیم‌پست، در این نامه، این اتهام مطرح شده است که مقامات حزب کنگره ملی آفریقای جنوبی در مقابل موافقت با متهم کردن اسرائیل به نسل‌کشی در نوار غزه در دیوان بین‌المللی دادگستری، از ایران رشوه دریافت کرده‌اند تا بدهی‌های حزب را بپردازند.

در این نامه به موارد متعدد دیدارهای مقامات جمهوری اسلامی و آفریقای جنوبی به خصوص پس از حمله هفتم اکتبر حماس به اسرائیل اشاره شده است.

آفریقای جنوبی کمتر از دو ماه پس از ملاقات وزیر خارجه‌اش با مقامات جمهوری اسلامی در تهران، پرونده اتهام نسل‌کشی علیه اسرائیل را در دیوان بین‌المللی دادگستری به جریان انداخت.

حزب کنگره ملی آفریقای جنوبی در ماه ژانویه نیز باوجود گزارش‌هایی که درباره مشکلات مالی این حزب منتشر شده بود، اعلام کرد که مشکلات مالی حل شده است.

این نامه می‌گوید، اتهام‌های وارده به حزب کنگره ملی شامل قانون ماگنیتسکی می‌شود که در سال ۲۰۱۲ تصویب شد و عوامل خارجی را که در نقض حقوق بشر یا فساد گسترده نقش داشتند تحت تحریم دولتی، توقیف اموال و ممنوعیت‌های مسافرتی قرار می‌دهد.

در این نامه آمده است که حزب کنگره ملی آفریقای جنوبی با پذیرش رشوه به عنوان گروه نیابتی دیپلماتیک جمهوری اسلامی علیه اسرائیل عمل کرده است.

هنوز مقامات تهران یا حزب حاکم در آفریقای جنوبی به این نامه واکنش نشان نداده‌اند.

برگرفته ای از سایت ایندیپندنت فارسی، ۱۷ می ۲۰۲۴