ابراز نگرانی آمریکا از تداوم تولید اورانیوم با غنای بالا در ایران؛ فشارها را افزایش می‌دهیم

یک سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در پاسخ به بخش فارسی صدای آمریکا در مورد گزارش جدید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، که روز دوشنبه در برخی از رسانه‌ها پیش از اعلام علنی آن منتشر شد، گفت واشنگتن از تدوام تولید اورانیوم غنی‌سازی شده با درصد بالا در ایران نگران است.

این سخنگو با اشاره به این وزارت خارجه در مورد جزئیات گزارش‌های آژانس که علنی نشده‌اند اظهار نظر نمی‌کند، گفت ما همچنان نگران ادامه توسعه برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی به شیوه‌هایی هستیم که هیچ هدف غیرنظامی معتبری ندارد، از جمله تدوام تولید اورانیوم بسیار غنی‌شده.

او در ادامه پاسخ خود به بخش فارسی صدای آمریکا تصریح کرد که ایالات متحده از تلاش‌های گسترده آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای تعامل با جمهوری اسلامی ایران در مورد مسائل حل نشده پیشین مرتبط با تعهدات پادمانی ایران، قدردانی می‌کند.

این مقام رسانه‌ای وزارت امور خارجه آمریکا با تاکید بر این که واشنگتن می‌داند همکاری تهران با آژانس به‌شدت ضعیف است، افزود، ما همچنان به‌طور کامل از تلاش‌های این نهاد نظارت هسته‌ای سازمان ملل متحد و مدیرکل آن، رافائل گروسی، حمایت می‌کنیم.

سه خبرگزاری عمده بین‌المللی روز دوشنبه گزارش دادند که آژانش در گزارشی گفته است ذخایر اورانیوم غنی‌شده نزدیک به سطح مورد نیاز برای تولید جنگ‌افزار هسته‌ای توسط حکومت ایران افزایش یافته است.

طبق این گزارش، ذخایر اورانیوم با غنای ۶۰ درصد جمهوری اسلامی با افزایش ۲۰ کیلو و ۶۰۰ گرمی از زمان انتشار آخرین گزارش فصلی آژانس در اسفند سال گذشته، به بیش از ۱۴۲ کیلوگرم رسیده است.

اورانیوم غنی‌شده با خلوص ۶۰ درصد تنها یک قدم کوتاه و فنی از غنای ٩۰ درصدی مورد نیاز برای تولید جنگ‌افزار هسته‌ای فاصله دارد. ایران تنها کشور غیرهسته‌ای جهان است که اورانیوم با غنای ۶۰ درصد تولید می‌کند.

طبق تعریف آژانس، ایران به دست‌کم ۴۲ کیلوگرم اورانیوم با غنای ۶۰ درصد برای تولید یک بمب هسته‌ای نیاز دارد. به عبارت دیگر، با فرض صحت ارقام ارائه شده از سوی آژانس، جمهوری اسلامی هم‌اینک اورانیوم غنی‌شده کافی برای تولید سه بمب هسته‌ای را در اختیار دارد.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در جدیدترین گزارش خود همچنین جمهوری اسلامی را متهم کرده که هنوز تصمیم شهریور ۱۴۰۲ مبنی بر ممنوعیت مجرب‌ترین بازرسان آژانس از نظارت بر برنامه هسته‌ای خود را مورد ارزیابی مجدد قرار نداده است؛ ضمن این که از حکومت ایران انتظار دارد در چارچوب رایزنی‌های جاری دوجانبه، این اقدام را انجام دهد.

این سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا همچین در مورد گزارش یک رسانه آمریکایی مبنی بر این که واشنگتن بر دو کشور اروپایی بریتانیا و فرانسه فشار می آورد تا در جلسه آینده شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی در هفته آتی قطعنامه ای در محکومیت عدم همکاری تهران صادر نکنند، پاسخ داد.

او در پاسخ به صدای آمریکا گفت: ما در حال افزایش فشار بر ایران از طریق تحریم ها و انزوای بین المللی هستیم؛ همانطور که اخیراً در اقدامات هماهنگ گروه ۷ در پی حمله جمهوری اسلامی به اسرائیل در ماه گذشته مشاهده شد.

این مقام وزارت خارجه آمریکا تاکید کرد: هیچ تصمیمی در رابطه با جلسه آتی شورای حکام گرفته نشده است، و هر گونه گمانه زنی در مورد تصمیمات زودهنگام است. ما به شدت با سه شریک اروپایی خود (آلمان، فرانسه و بریتانیا) هماهنگ هستیم.

وال استریت جورنال به نقل از دیپلمات‌هایی که هویت آنها را فاش نکرده نوشته است: در حالی که لندن و پاریس در حال کار بر روی تهیه طرحی علیه تهران هستند، دولت جو بایدن مخالف چنین اقدامی است، زیرا می گوید چنین قطعنامه ای موجب تشدید تنش‌ها با جمهوری اسلامی پیش از انتخابات ریاست‌ جمهوری آمریکا در پائیز امسال می شود.

برگفته ای از سایت صدای امریکا بخش فارسی، ۲۸ می ۲۰۲۴