نتانیاهو: تا وقتی حماس نابود نشود آتش‌بس دائمی برقرار نمی‌شود

ساعاتی پس از آن که جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا اعلام کرد که اسرائیل نقشه راه جدیدی برای آتش‌بس با حماس ارائه داده است، نیروهای اسرائیلی منطقه رفح در جنوب غزه را هدف حمله قرار دادند.

به گزارش رویترز، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل روز شنبه اول ژوئن (۱۲ خرداد) تاکید کرد که کشورش همچنان جنگ را تا رسیدن به تمام اهداف، از جمله نابودی حماس، دنبال خواهد کرد.

او با انتشار بیانیه‌ای افزود: «شرایط اسرائیل برای پایان دادن به جنگ تغییر نکرده است: نابودی توانایی‌های نظامی و حکومتی حماس، آزادی همه گروگان‌ها و اطمینان از اینکه غزه دیگر تهدیدی برای اسرائیل نیست.»

به گفته نتانیاهو، اسرائیل همچنان اصرار دارد که شرایط مدنظرش باید قبل از برقراری آتش‌بس دائمی برآورده شود و «این تصور که اسرائیل قبل از تحقق این شروط با آتش‌بس دائمی موافقت می‌کند، درست نیست.»

پیش از انتشار این بیانیه، یاییر لاپید، رهبر اپوزیسیون اسرائیل، از نتانیاهو خواسته بود که به درخواست جو بایدن برای آتش‌بس غزه که بر اساس آن حماس گروگان‌ها را آزاد می‌کند، توجه کند. او پیشنهاد کرده بود در صورتی که شرکای ائتلاف راست افراطی برای این توافق دست به کار شوند، از دولت حمایت خواهد کرد.

لاپید با انتشار پستی در شبکه اجتماعی اکس به نتانیاهو درباره خروج دو عضو کابینه جنگی هشدار داد و اظهار کرد: «توافقی روی میز وجود دارد و باید انجام شود.»

رییس‌جمهوری آمریکا،‌ روز جمعه پیشنهاد سه مرحله‌ای اسرائیل برای آتش‌بس جنگ غزه را در ازای آزادی گروگان‌های اسرائیلی مطرح کرد و گفت: «زمان پایان دادن به این جنگ فرا رسیده است.»

مرحله اول این طرح یک آتش‌بس ۶ هفته‌ای است که در آن نیروهای اسرائیلی از «تمام مناطق پرجمعیت» غزه عقب‌نشینی می‌کنند،‌ برخی از گروگان‌ها ازجمله افراد مسن و زنان در ازای صدها اسیر فلسطینی آزاد می‌شوند، غیرنظامیان فلسطینی می‌توانند به خانه‌هایشان بازگردند و روزانه ۶۰۰ کامیون کمک بشردوستانه وارد این منطقه می‌شود. در این مرحله، حماس و اسرائیل درباره آتش‌بس دائمی مذاکره خواهند کرد.

جو بایدن در توضیح این مرحله از آتش‌بس گفت: «تا زمانی که حماس به تعهداتش عمل کند این مرحله ادامه خواهد داشت.» بنا بر این طرح، اگر مذاکرات بیش از ۶ هفته طول بکشد، آتش‌بس موقت تا زمانی که مذاکرات ادامه ‌یابد تمدید می‌شود.

رییس‌جمهوری آمریکا درباره مرحله دوم گفت که مبادله‌ای برای آزادی همه گروگان‌های زنده، ازجمله سربازان مرد، صورت خواهد گرفت، نیروهای اسرائیلی از غزه خارج خواهند شد و آتش‌بس دائمی آغاز خواهد شد. مرحله سوم طرح بازسازی بزرگ برای غزه و بازگرداندن اجساد گروگان‌ها به خانواده‌هایشان است.

پس از سخنان بایدن، گروه شبه‌نظامی فلسطینی حماس اعلام کرد که طرح ارائه شده را «مثبت می‌داند.»

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا نیز روز جمعه با همتایان خود از اردن، عربستان سعودی و ترکیه تماس گرفت تا بر این توافق فشار بیاورند.

در همین حال استفان دوجاریک، سخنگوی دبیرکل سازمان ملل متحد گفت که آنتونیو گوترش «به شدت امیدوار است» آخرین تحولات «به توافق طرفین برای صلح پایدار منجر شود».

آنالنا بائربوک، وزیر امور خارجه آلمان اظهار کرد که پیشنهاد اسرائیل «نمونه‌ای از امید و راه ممکن برای خروج از بن‌بست جنگ را ارائه می‌دهد». اورسولا فون در لاین، رئیس اتحادیه اروپا نیز از رویکرد «متوازن و واقع‌بینانه» برای پایان دادن به جنگ غزه استقبال کرد.

با این حال نتانیاهو تاکید کرده است که انتقال از یک مرحله به مرحله بعدی در نقشه راه پیشنهادی «مشروط» بوده و طوری ساخته شده است که به اسرائیل اجازه دهد اهداف جنگی‌اش را حفظ کند.

اسرائیل از زمانی که گروه حماس در هفتم اکتبر به جنوب اسرائیل حمله کرد، بارها قول داده است که حماس را نابود خواهد کرد. به‌رغم هشدارهای جهانی درمورد امنیت غیرنظامیان آواره فلسطینی که در رفح پناه گرفته‌اند، تل‌آویو در اوایل ماه مه تانک‌ها و نیروهایش را به این شهر در مرز مصر فرستاد.

پیش از آغاز حمله رفح، سازمان ملل اعلام کرد که بیش از ۱.۴ میلیون نفر در این شهر پناه گرفته‌اند. آنروا، آژانس سازمان ملل متحد برای آوارگان فلسطینی هم اعلام کرد که از زمان حمله اسرائیل، یک میلیون نفر از آن منطقه گریخته‌اند.

تصرف گذرگاه رفح از سوی اسرائیل باعث کاهش کمک‌های بشردوستانه برای ۲.۴ میلیون فلسطینی شده و عملا نقطه خروجی اصلی غزه را بسته است. اسرائیل هفته گذشته گفت که ارسال کمک‌ها افزایش یافته است اما بلینکن روز جمعه اذعان کرد که باجود تلاش‌های ایالات متحده برای کمک‌های بیشتر، وضعیت انسانی در غزه «وخیم» است. برنامه جهانی غذا می‌گوید از زمانی که اسرائیل در اوایل ماه مه حمله به رفح را آغاز کرد، زندگی در بخش‌هایی از جنوب غزه به وضعیت «آخرالزمانی» تبدیل شده است.

مذاکرات آتش‌بس، با میانجی‌گری مصر، قطر و برخی از کشورهای دیگر، بارها متوقف شده است و اسرائیل و حماس هرکدام یک‌دیگر را دلیل این عدم پیشرفت می‌دانند. بایدن در سخنرانی‌ روز جمعه از اسرائیل خواست دربرابر فشار کسانی که برای ادامه جنگ فشار می‌آورند مقاومت کند و فرصت آتش‌بس را از دست ندهد.

برگرفته ای از سایت ایندیپندنت فارسی، ۲ جون ۲۰۲۴