حسن باقری‌نیا، استاد تعلیقی دانشگاه حکیم سبزواری، بازداشت شد

رسانه‌های فعال در حوزه حقوق بشر روز یکشنبه ۱۳ خرداد از بازداشت حسن باقری‌نیا، استاد تعلیق‌شده دانشگاه حکیم سبزواری، خبر دادند.

بر اساس این گزارش‌ها، آقای باقری‌نیا پس از مراجعه به شعبه ۲۱۶ بازپرسی دادسرای مشهد بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.

این چهره دانشگاهی ساعاتی قبل از مراجعه به دادسرا ویدیویی در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرده بود که در آن پیش‌بینی می‌کند به اتهام «توهین به رهبری» بازداشت شود.

او در این ویدیوی کوتاه می‌گوید که با توجه به «گفت‌وگوهایی» که با مسئولان امنیتی داشته است متوجه این اتهام شده و در حالی که او «شاکی» بوده، «جای متهم و شاکی عوض شده است».

حسن باقری‌نیا که از اعضای هیات علمی رشته علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه حکیم سبزواری بود، زمستان ۱۴۰۱ پس از حمایت از دانشجویان معترض و اعتراضات سراسری موسوم به «زن، زندگی، آزادی» از دانشگاه تعلیق شد و به ده‌ها استاد دانشگاه پیوست که سرنوشت مشابهی با او یافتند.

همان زمان حدود ۵۰۰ دانشجوی دانشگاه حکیم سبزواری با انتشار بیانیه‌ای تعلیق آقای باقری‌نیا را «غیرقانونی» دانستند و خواهان بازگشت او به دانشگاه شدند.

حسن باقری‌نیا در ادامه این ویدیو به علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی هشدار می‌دهد که «نمی‌تواند با بگیر و ببند حکومت را حفظ کند» و سپس سخنان خود را با شعار «پاینده ایران» و «زن، زندگی، آزادی» به پایان می‌رساند.

خبرگزاری هرانا نوشته است که پس از بازداشت این شهروند، ماموران امنیتی به منزل شخصی او مراجعه کرده و شماری از لوازم دیجیتال آقای باقری نیا و خانواده اش از جمله تلفن های همراه را ضبط کردند.

برگرفته ای از سایت رادیو فردا، ۳ ژوئن ۲۰۲۴