کامران شیخه، زندانی سیاسی-عقیدتی کُردِ محکوم به اعدام را به‌طور ناگهانی از قزلحصار به زندان مهاباد منتقل کردند

کامران شیخه، زندانی کُرد اهل سنت محکوم به اعدام ۱۲ خرداد سال جاری به دلایل نامعلوم از زندان قزلحصار کرج به زندان مهاباد منتقل شد. کامران شیخه، زندانی سیاسی-عقیدتی کُرد اهل سنت آخرین متهم پرونده‌ای است که شش نفر از آنها تا کنون اعدام شده‌اند. در چند ماه اخیر دستگاه قضایی حکومت ایران شش هم‌پرونده‌ای این زندانی سیاسی-عقیدتی کُرد را به نام‌های قاسم آبسته، ایوب کریمی، داوود عبداللهی، فرهاد سلیمی، انور خضری و خسرو بشارت، در زندان قزلحصار کرج اعدام کرد. بنا به گزارش شبکه حقوق بشر کُردستان، نهاد ناظر حقوق بشر مستقر در فرانسه، انتقال ناگهانی کامران شیخه از زندان قزلحصار به زندان مهاباد، نگرانی‌ها در خصوص اجرای قریب‌الوقوع حکم اعدام این زندانی را افزایش داده است.

کامران شیخه، ۱۶ آذر ۸۸ به دست نیروهای امنیتی در مهاباد بازداشت و به بازداشتگاه اداره اطلاعات ارومیه منتقل شد. او در این بازداشتگاه به مدت هشت ماه به اتهام «محاربه» مورد بازجویی قرار گرفت و سپس به زندان اوین منتقل شد. ماموران این هفت زندانی عقیدتی کُرد را در مرداد ۱۴۰۲ پس از تعطیلی زندان رجایی‌شهر کرج به زندان قزل‌حصار منتقل کردند. سرانجام در اسفند ۹۴ شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی مقیسه هر هفت زندانی کُرد را به اتهام‌های «اقدام علیه امنیت ملی»، «تبلیغ علیه نظام»، «عضویت در گروه‌های سلفی» و «افساد فی‌الارض» به اعدام محکوم کرد و این حکم پنجم خرداد ۹۵ به‌صورت رسمی به آن‌ها ابلاغ شد. این احکام پس از اعتراض، در اواخر سال ۱۳۹۵ در دیوان عالی کشور نقض و برای رسیدگی مجدد به شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی صلواتی ارجاع داده شد.

در نهایت در خرداد ۹۷ بار دیگر این هفت نفر به اتهام «افساد فی‌الارض» و «جرایم مرتبط با امنیت ملی» به اعدام محکوم شدند. شعبه ۴۱ دیوان عالی کشور با وجود موارد متعدد نقض جدی ضوابط دادرسی عادلانه، در ۱۴ بهمن‌ ۹۸ احکام صادره علیه این هفت زندانی را تأیید و شعبه ۳۸ دیوان عالی در شهریور ۹۹ درخواست آن‌ها را برای اعاده دادرسی رد کرد. سازمان حقوق‌بشری عفو بین‌الملل در اسفند ۱۴۰۰ گفت محاکمه این زندانیان در دادگاه اولیه «به‌شدت ناعادلانه» و مدت آن تنها «پنج دقیقه» بوده است. این زندانیان نزدیک به یک دهه برای رسیدن به این جلسه دادگاه در انتظار باقی مانده بودند.

برگرفته ای از سایت رادیو زمانه،۶ ژوئن ۲۰۲۴