دادگاه ویژه روحانیت یک روحانی اهل سنت را از امامت جمعه عزل کرد

دادگاه ویژه روحانیت مشهد در اقدامی، یک روحانی اهل سنت را از امامت «نماز جمعه» عزل کرد.

کمپین فعالین بلوچ، در گزارشی اعلام کرد این روحانی مولوی «عبدالاحد پارسا» نام دارد که تا پیش از این امامت جمعه در «روستای طاغان» و مدیر مدرسه دینی این روستا بود.

این کمپین حقوق بشری همچنین تایید کرده که این روحانی یکی از علمای سرشناس استان خراسان جنوبی است.

کمپین فعالین بلوچ به نقل از یک منبع آگاه نوشته است: «ارگان‌های امنیتی اهالی روستای طاغان را نیز تهدید کردند که در صورت اعتراض به حکم صادر شده و حمایت از مولوی پارسا از تمام خدمات دولتی و تخصیص بودجه های عمرانی به دهیاری روستا محروم خواهند شد.»

این منبع آگاه معتقد است عزل مولوی پارسا به‌خاطر حمایت از مولوی عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت زاهدان است.

کمپین فعالین بلوچ نیز گزارش کرده است که مولوی پارسا در پی حمایت از مولوی عبدالحمید چندین بار از سوی نهادهای امنیتی مورد بازجویی قرار گرفته و تهدید شده بود.

مولوی عبدالحمید امام جمعه اهل سنت زاهدان روز جمعه ٢۵ خرداد ١۴٠٣ در اظهارات تازه خود با اشاره به انتخابات ریاست جمهوری در تیرماه بار دیگر با تاکید بر این نکته که «رئیس جمهور در ایران نمی تواند کاری بکند.»

امام جمعه اهل سنت زاهدان گفت: ممنوعیت ثبت‌ نام و حضور «زنان» و «اهل‌سنت» برای تصدی پست ریاست‌ جمهوری که در اصل ١١۵ قانون اساسی آمده است، با «شریعت اسلام و قوانین بین‌المللی» مطابقت ندارند و در طول این ۴۵ سال سه قشر «زنان»، «اهل‌سنت» و آن ‌دسته از شایستگان و توانمندانی که از طیف خاص مذهبی و سیاسی نیستند، همواره از یک حق بزرگ محروم شده‌اند.

گزارش‌های منتشر شده در سال‌های اخیر نشان می‌دهد که جمهوری اسلامی پس از اعتراضات «زن، زندگی، آزادی» برخورد با روحانیون اهل سنت را تشدید کرده است.

در همین رابطه قوه قضاییه جمهوری اسلامی برای محمد خضرنژاد، از علمای سنی مذهب کُرد اهل شهر بوکان و از بازداشت‌شدگان اعتراضات «زن، زندگی، آزادی»، حکم اعدام صادر کرده بود که در روزهای اخیر با «تخفیف مجازات، به حبس» تغییر یافت.

خبرگزاری میزان، متعلق به قوه قضاییه، روز دوشنبه ۲۱ خرداد تخفیف در مجازات را به واسطه «ابراز ندامت» و «تعهد بر حسن رفتار» این روحانی اهل سنت اعلام کرد.

برخورد با روحانیون اهل سنت در حالی ادامه دارد که کمیسیون آمریکا در امور آزادی‌های مذهبی بین‌المللی پس از اعتراضات «زن، زندگی، آزادی» در بیانیه‌ای ، از تشدید فشار بر اقلیت‌های مذهبی در ایران و بازداشت رهبران آنها ابراز نگرانی کرده بود.

در این بیانیه تاکید شده بود که شمار زیادی از رهبران مذهبی سنی از جمله کسانی که خواستار گفتگوی مسالمت‌آمیز میان معترضان و حکومت شده بودند نیز توسط جمهوری اسلامی بازداشت شده‌اند.

براساس گزارش‌ها مطالبه‌گری روحانیون اهل سنت به خصوص مولوی عبدالحمید، امام جمعه زاهدان و حمایت روحانیون اهل سنت از او یکی از عوامل اصلی برخوردهای امنیتی و قضایی با این بخش از روحانیون در ساختار جمهوری اسلامی است.

برگفته ای از سایت صدای امریکا بخش فارسی، ۱۵ ژوئن ۲۰۲۴