روزنامه هیوم: نیروی هوایی اسرائیل حمله به ایران را تمرین می‌کند

نیروی هوایی اسرائیل تمرین‌های گسترده شبیه‌سازی حمله به اهداف دور را آغاز کرده است.

نشریه اسرائیلی هیوم گزارش داد نیروی هوایی اسرائیل در هفته‌های اخیر چند تمرین داشته است که پرواز در مسافت‌های طولانی و فعالیت‌های عملیاتی هدف‌گیری مکان‌های دوردست را شامل می‌شد و از هواپیماهای سوخت‌گیری مجدد، هواپیماهای ترابری، و یگان‌های بیشتر برای عملیات احتمالی در ایران استفاده شد.

افزایش تمرکز بر ایران از ارزیابی‌های اطلاعاتی ناشی می‌شود که حاکی از پیشرفت «نگران‌کننده و بی‌سابقه» تهران به سمت ظرفیت نظامی هسته‌ای است. این پیشرفت نگرانی‌هایی در نهادهای امنیتی برانگیخته است و به راه‌اندازی بخش ایران در ستاد عملیاتی نیروی هوایی اسرائیل در جریان نگ جاری در غزه منجر شد.

یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل، در دیدار اخیر با لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا، ضمن تاکید بر اضطراری بودن وضعیت، گفت: «اکنون زمان تحقق تعهدی که تمام دولت‌های اخیر آمریکا داده‌اند فرا رسیده است: جلوگیری از هسته‌ای شدن ایران‌ــ فرصت در مورد این مسئله رو به اتمام است.»

مقام‌های دفاعی اسرائیل مدت‌ها است می‌گویند وقتی جمهوری اسلامی تصمیم به ساخت سلاح هسته‌ای بگیرد، احتمالا در یک بازه زمانی کوتاه یک‌ماهه می‌تواند اورانیوم کافی برای چند سلاح هسته‌ای را غنی‌سازی کند. با وجود این، اسرائیل سال‌ها منابع را از تدارکات متمرکز بر ایران به سایر اولویت‌های دفاعی معطوف کرده بود. اما حدود دو سال پیش بود که تخصیص بودجه دوباره به سمت آمادگی برای عملیات در «حلقه سوم»‌ــ اصطلاحی که اغلب برای اشاره به جمهوری اسلامی ایران استفاده مي‌شود‌ــ تغییر مسیر داد.

اسرائیل در حال تقویت آمادگی‌اش است، اما این کشور معترف است که توانایی‌اش در جلوگیری از برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی نسبت به آمریکا محدودتر است. در نتیجه، نیروهای هوایی اسرائیل برنامه‌هایش را اصلاح می‌کند و در عین حال امیدوار است که مداخله آمریکا در نهایت مانع جاه‌طلبی‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی شود.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی امتناع جمهوری اسلامی از همکاری را محکوم کرده است، و تهران در پاسخ اعلام کرده تعداد سانتریفیوژها در تاسیسات فردو و نطنز را افزایش داده است، که عملا به این معنا است که در نظر دارد ذخیره اورانیوم غنی‌‌‌‌سازی‌شده‌اش را افزایش دهد.

برگرفته ای از سایت ایندیپندنت فارسی، ۲۹ ژوئن ۲۰۲۴