هشدار کاتز به حکومت ایران: رژیمی که تهدید به نابودی می‌کند، لیاقتش نابودی است

ییسرائیل کاتز، وزیر خارجه اسرائیل، روز شنبه گفت، پیام حکومت ایران مبنی بر ویران کردن اسرائیل، ایجاب به مقابله با مثل و نابودی خود آن می‌کند.

آقای کاتز در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «رژیمی که تهدید به نابودی می‌کند، لیاقتش نابودی است.» وی همچنین تاکید کرد که اگر حملات شبه‌نظامیان حزب‌الله لبنان به اسرائیل متوقف نشود و این گروه مورد حمایت ایران از مرز عقب‌نشینی نکند، اسرائیل با تمام قوا علیه آن دست به اقدام خواهد زد.

نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل روز جمعه هشدار داده بود در صورتی که اسرائیل علیه لبنان دست به جنگی «تمام عیار» بزند، چنین اقدامی «یک جنگ کاملا ویرانگر» را به دنبال خواهد داشت.

در این پیام تاکید شده بود که اگر چنین حمله‌ای انجام بشود «همه گزینه‌ها، از جمله مشارکت کامل همه جبهه‌های مقاومت روی میز است».

از آغاز جنگ غزه تاکنون، حزب‌الله نیز جنگی موازی را با اسرائیل پیش برده و طی این مدت طرفین تقریبا به طور روزانه تبادل آتش داشته‌اند. بنیامین نتانیاهو و یوآو گالانت، نخست وزیر و وزیر دفاع اسرائیل، هفته گذشته گفتند که ترجیح می‌دهند راه‌حلی دیپلماتیک برای این شرایط پیدا بشود.

اگرچه ییسرائیل کاتز جزو کابینه امنیتی اسرائيل است، اما سیاست‌های جنگ را به طور کلی بنیامین نتانیاهو و حلقه کوچکی از وزرا تعیین می‌کنند که یوآو گالانت نیز در شمار آنهاست. آقای گالانت هفته گذشته برای گفت‌وگو درباره غزه و لبنان به واشینگتن سفر کرد.

برگرفته ای از سایت رادیو فردا، ۳۰ ژوئن ۲۰۲۴