موساد: اسرائیل در حال بررسی پاسخ حماس به پیشنهاد آتش‌بس است

سازمان اطلاعات وعملیات ویژه اسرائیل، موساد، می‌گوید که گروه افراطی حماس به پیشنهادات اسرائیل برای آزادی ۱۲۰ گروگان باقی‌مانده در غزه پاسخ داده و دولت این کشور اکنون در حال بررسی پاسخ حماس است.

به گزارش وب‌سایت آمریکایی آکسیوس، موساد شامگاه چهارشنبه ۱۳ تیرماه در بیانیه‌ای غیرمعمول اعلام کرد که قطر و مصر پاسخ تازه حماس به پیشنهادهای اسرائیل را به مقامات این کشور ارائه کرده‌اند.

این وبسایت به نقل از دو مقام ارشد اسرائیلی، پاسخ تازه حماس را «سازنده» توصیف کرده و نوشته که این پاسخ‌ها راه را برای مذاکرات «دقیق‌تر» که می‌تواند به یک توافق منتهی شود، باز می‌کند.

یکی از مقامات گروه افراطی حماس نیز روز چهارشنبه گفت که این گروه «برخی ایده‌های خود» درباره چگونگی پایان دادن به جنگ در غزه را با قطر و مصر به اشتراک گذاشته است.

هرچند مذاکرات بر سر تبادل گروگان‌ها با میانجیگری قطر و مصر و با کمک ایالات متحده صورت گرفته است، با این حال، جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده، شخصاً رهبری دیپلماتیک در این زمینه را بر عهده دارد.

جو بایدن ۱۱ خردادماه گذشته، با ارائه طرح سه‌مرحله‌ای پیشنهاد شده از سوی اسرائیل به گروه افراطی حماس برای آزادی گروگان‌ها در ازای آتش‌بس در غزه، گفت این طرح می‌تواند به حدود هشت ماه جنگ در این باریکه پایان دهد.

آکسیوس هفته گذشته گزارش داد که دولت بایدن در تلاش برای پر کردن شکاف‌های باقی‌مانده و دستیابی به توافق، زبان جدیدی را برای بخش‌هایی از قرارداد پیشنهادی تبادل گروگان‌ها و آتش‌بس در غزه ارائه کرده است.

زبان جدیدی که ایالات متحده در پیشنهادهای جدید ارائه کرده و قطر و مصر نیز حماس را به سختی برای پذیرش آن تحت فشار قرار داده‌اند، بر ماده ۸ در این پیشنهاد متمرکز است.

این بخش از توافق، به تشریح مذاکرات اسرائیل و حماس که در اجرای مرحله اول توافق آغاز می‌شود، می‌پردازد و گفت‌وگوها، بر تعیین شرایط دقیق مرحله دوم توافق که شامل رسیدن به «آرامش پایدار» در غزه است، متمرکز خواهد بود.

حماس می‌خواهد این مذاکرات تنها بر تعداد و هویت اسیران فلسطینی متمرکز شود که در ازای هر سرباز یا گروگان مرد زنده اسرائیلی در غزه از زندان‌های اسرائیل آزاد می‌شوند.

از سوی دیگر، اسرائیل می‌خواهد در جریان این مذاکرات، موضوع غیرنظامی‌ کردن غزه را مطرح کند.

دو مقام امنیتی اسرائیل به آکسیوس گفته‌اند که پاسخ روز چهارشنبه حماس «امکان دستیابی» به توافق بر سر مواد هشتم و چهاردهم را که منشأ شکاف‌های اصلی بین طرفین هستند، ممکن می‌سازد.

این در حالی است که یک مقام اسرائیلی در گفت‌وگو با جروزالم پست عنوان کرد: «حماس همچنان بر یک بند اصلی در طرح اصرار دارد که از بازگشت اسرائیل به جنگ پس از مرحله اول پیشنهاد، جلوگیری می‌کند، و این برای اسرائیل غیرقابل قبول است».

حماس به دنبال یک آتش‌بس دائمی پیش از اجرای توافق سه‌مرحله‌ای بایدن است. این گروه افراطی که آمریکا و اتحادیه اروپا آن را گروهی تروریستی می‌دانند همچنین خواستار عقب‌نشینی کامل اسرائیل از منطقه تحت محاصره، قبل از انجام هرگونه تبادل گروگان‌ها است؛ موضوعی که اسرائیل آن را رد کرده‌است.

جک لو، سفیر ایالات متحده در اسرائیل، روز چهارشنبه، در مورد اهمیت تضمین توافقی که منجر به آتش بس دائمی در غزه شود، سخن گفت.

لو در جشن استقلال آمریکا در اورشلیم گفت: «این طرح فرصتی برای پایان دادن به جنگ در غزه، بازگرداندن گروگان‌ها و اطمینان از عدم حکمرانی حماس در غزه است.»

جنگ در نوار غزه با واکنش اسرائیل به حمله غافلگیرانه حماس و گروه‌های فلسطینی دیگر به خاک این کشور در ۱۵ مهر آغاز شد.

براساس آمارهای دولت اسرائیل در حملات روز ۱۵ مهر حدود هزار و۲۰۰ اسرائیلی که اکثر آن‌ها غیرنظامی بودند کشته شده و حدود ۲۴۰ نفر نیز به گروگان گرفته شدند.

وزارت بهداشت نوار غزه که در کنترل گروه حماس است می‌گوید از شروع حملات اسرائیل تاکنون بیش از ۴۰ هزار فلسطینی که اکثر آن‌ها غیرنظامی بودند کشته شد‌ه‌اند.

برگرفته ای از سایت رادیو فردا، ۴ جولای ۲۰۲۴