ده‌ها پرستار معترض به هیئت‌های رسیدگی به تخلفات اداری احضار و تهدید شدند

رسانه‌ها و فعالان صنفی پرستاری در ایران از احضار و تهدید پرستاران معترض در چند شهر خبر دادند. به نوشته خبرگزاری کار ایران (ایلنا) هیئت رسیدگی به تخلفات اداری پرستاران را احضار و آنها را به تمدید نشدن قرارداد و کاهش مزایای مزدی تهدید کرده‌اند.

گروهی از پرستاران در استان مازندران در تماس تلفنی به این خبرگزاری وابسته به دولت گفتند پس از شرکت در اعتراض‌های صنفی برخی همکارانشان احضاریه‌ای دریافت کردند که بر اساس آن «شرکت در اعتراض‌های صنفی» به عنوان «تخلف» درج و به آنها برای پاسخگویی ده روز فرصت داده شده است. محمد شریفی‌مقدم، دبیرکل خانه پرستار با تایید احضار پرستاران در مازندران گفت که احضار و تهدید پرستاران معترض تنها به این استان محدود نیست.

به گفته او «حدود ۶۰ پرستار در کرمان احضار شده‌اند، تعدادی نیز در کرمانشاه؛ در نقاط مختلف کشور پرستاران به خاطر اعتراضات، احضار و تهدید شده‌اند.» شریفی‌مقدم احضار و تهدید پرستاران را «رویه معمول وزارت بهداشت در دو سال اخیر» عنوان کرد و گفت: «پرستاران شرکتی حق اعتراض ندارند چراکه بلافاصله فسخ قرارداد و اخراج می‌شوند و پرستاران رسمی نیز احضار و تنبیه می‌شوند.»

در ایران شمار زیادی از پرستاران با قرارداد موقت و به واسطه شرکت‌های پیمانکاری در برابر دستمزد اندک برای ساعت طولانی استثمار می‌شوند.

برگرفته ای از سایت رادیو زمانه، ۸ جولای ۲۰۲۴