بیانیه رهبران گروه ۷ درباره تحولات اخیر در خاورمیانه؛ اقدامات بی‌ثبات‌کننده ایران باید متوقف شود

ما، رهبران کشورهای گروه G7، نگرانی عمیق خود را نسبت به وخامت اوضاع در خاورمیانه اعلام می‌کنیم و حمله مستقیم نظامی ایران علیه اسرائیل را که تهدیدی جدی برای ثبات منطقه محسوب می‌شود، به شدیدترین وجه محکوم می‌نماییم.

ما به صورت قاطع تعهد خود به امنیت اسرائیل را تکرار می‌کنیم. اقدامات بی‌ثبات‌کننده ایران در سراسر خاورمیانه از طریق گروه‌های تروریستی و شبه‌نظامیان مسلح از جمله حوثی‌ها، حزب‌الله و حماس و همچنین گروه‌های شبه‌نظامی وابسته به ایران در عراق باید متوقف شود. روز گذشته درباره تلاش‌ها و اقدامات هماهنگ برای جلوگیری از تشدید درگیری‌ها در منطقه گفتگو کردیم.

یک چرخه خطرناک از حملات و تلافی‌ها ممکن است منجر به تشدید بی‌مهار در خاورمیانه شود که به نفع هیچ‌کس نیست. از این رو، ما از همه بازیگران منطقه‌ای می‌خواهیم که با مسئولیت‌پذیری و خویشتن‌داری عمل کنند. ما از همه طرف‌ها تشویق می‌کنیم که به‌صورت سازنده برای کاهش تنش‌ها وارد عمل شوند. قوانین بین‌المللی بشردوستانه باید رعایت شود.

در آستانه سالگرد حملات حماس در ۷ اکتبر ۲۰۲۳، بار دیگر این اعمال خشونت‌آمیز و غیرموجه را به شدیدترین وجه ممکن محکوم می‌کنیم و در کنار خانواده‌های قربانیان و گروگان‌های گرفته‌شده توسط حماس می‌ایستیم.

همچنین ما بار دیگر خواستار برقراری آتش‌بس فوری در غزه، آزادی بدون قید و شرط تمامی گروگان‌ها، افزایش چشمگیر و مستمر کمک‌های بشردوستانه و پایان دادن به درگیری‌ها هستیم. ما کاملاً از تلاش‌های ایالات متحده، قطر و مصر برای دستیابی به چنین توافق جامعی، مطابق با قطعنامه ۲۷۳۵ شورای امنیت سازمان ملل، حمایت می‌کنیم. وضعیت در غزه فاجعه‌بار است و ده‌ها هزار نفر از جان‌های بی‌گناه از دست رفته‌اند. ما مجدداً بر ضرورت مطلق حفاظت از جمعیت غیرنظامی و دسترسی کامل، سریع، ایمن و بدون مانع به کمک‌های بشردوستانه به عنوان یک اولویت حیاتی تأکید می‌کنیم. ما به کار خود برای ایجاد شرایطی برای صلح پایدار ادامه خواهیم داد که به راه‌حل دو دولت منتهی شود؛ جایی که اسرائیل و فلسطین در کنار یکدیگر در صلح و امنیت زندگی کنند.

ما همچنین نگرانی عمیق خود را نسبت به وضعیت لبنان اعلام می‌کنیم. ما یادآور می‌شویم که نیاز به توقف فوری درگیری‌ها وجود دارد تا فضا برای راه‌حل دیپلماتیک در امتداد خط آبی فراهم شود، که مطابق با قطعنامه ۱۷۰۱ شورای امنیت سازمان ملل است. این تنها راه برای کاهش تنش‌ها، تثبیت مرز اسرائیل و لبنان، بازگرداندن کامل حاکمیت، تمامیت ارضی و ثبات لبنان، و بازگشت شهروندان آواره به خانه‌هایشان با امنیت و ثبات در هر دو سوی مرز است. ما از همه بازیگران می‌خواهیم که از جمعیت غیرنظامی محافظت کنند. ما متعهد به ارائه کمک‌های بشردوستانه برای رفع نیازهای فوری غیرنظامیان در لبنان هستیم.

همچنین تسلیت عمیق خود را به خانواده‌های قربانیان غیرنظامی در اسرائیل، غزه و لبنان اعلام می‌کنیم.

ما بر اهمیت سازمان ملل متحد در حل مناقشات مسلحانه و کاهش تأثیرات بشردوستانه در خاورمیانه تأکید می‌کنیم. در این راستا، نقش نیروی موقت سازمان ملل متحد در لبنان (یونیفیل) در بازگرداندن صلح و امنیت را به رسمیت می‌شناسیم. ما متعهد به تقویت حمایت خود از این مأموریت، مطابق با قطعنامه‌های مربوطه سازمان ملل هستیم.

ما به تماس‌های نزدیک خود با همه بازیگران برای تحقق این اهداف ادامه خواهیم داد.

برگفته ای از سایت ایران امروز، ۴ اکتبر ۲۰۲۴