همزمان با صدور کیفرخواست؛ حسن باقری نیا به دادسرای مشهد احضار شد

پرونده حسن باقری نیا، عضو سابق هیئت علمی دانشگاه حکیم سبزواری با صدور کیفرخواست به شعبه ۹۰۲ بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب ناحیه ۹ مشهد ارجاع شد. همزمان وی با تشکیل پرونده شخصیت، به شعبه قضایی مذکور احضار شده است.

کیفرخواست حسن باقری نیا با اتهامات “تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی، اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم برضد امنیت داخلی / خارجی کشور، اهانت به مقام معظم رهبری، اهانت به مقدسات اسلام، اغوا یا تحریک مردم به جنگ و کشتار با یکدیگر به قصد برهم زدن امنیت کشور (تحریک افراد به اعمال خشونت آمیز در بستر فضای مجازی ) و نشر اکاذیب از طریق تشویش اذهان عمومی” صادر و به شعبه ۹۰۲ بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب ناحیه ۹ مشهد ارجاع شد.
او همزمان با صدور کیفرخواست با تشکیل پرونده شخصیت به شعبه قضایی مذکور احضار شده است.
تشکیل پرونده شخصیت فرآیندی است که در نظام قضایی به منظور شناخت بهتر وضعیت فرد متهم صورت می‌گیرد. این پرونده شامل اطلاعاتی درباره سوابق خانوادگی، روانی، اجتماعی، و شخصیتی فرد است. هدف از تشکیل این پرونده، بررسی عوامل موثر بر رفتار مجرمانه فرد و تصمیم‌گیری دقیق‌تر و متناسب‌تر در خصوص صدور حکم یا اجرای مجازات است. در ایران، این فرآیند بیشتر در پرونده‌های مربوط به مجرمان نوجوان یا افرادی که جرایم سنگین مرتکب شده‌اند، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در مردادماه سال جاری، جلسه بازپرسی آقای باقری نیا از بابت اتهامات ذکر شده در شعبه قضای مذکور برگزار شد. وی پیشتر با دریافت ابلاغیه ای به این مرجع قضایی احضار شده بود.

آقای باقری نیا، عضو سابق هیات علمی دانشگاه حکیم سبزواری در تاریخ سیزدهم خردادماه، پس از مراجعه به شعبه ۲۱۶ بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب مشهد بازداشت شد. وی نهایتا چندی بعد با تودیع وثیقه از زندان وکیل آباد مشهد آزاد شد.

حسن باقری نیا پیشتر نیز به واسطه فعالیت های خود سابقه برخورد های قضایی را داشته است.

برگرفته ای از سایت هرانا (مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران)، ۳ اکتبر ۲۰۲۴