ساره امیری، زن بلوچ ایرانی‌تبار وزیر آموزش و پرورش امارات متحده عربی شد

شیخ محمد بن راشد آل مکتوم، نخست‌وزیر امارات متحده عربی در شبکه اجتماعی اکس خبر داد که ساره امیری (الامیری)، زن ایرانی‌‌تبار به‌‌عنوان وزیر آموزش و پرورش این کشور منصوب شد. ساره امیری پیش از این رئیس آژانس فضایی و شورای دانشمندان امارات متحده عربی بود و به‌عنوان معاون پروژه مریخ امارات (Hope Mars Mission) و رئیس شورای علوم پیشرفته این کشور فعالیت می‌کرد. او در سال ۲۰۱۷ به‌عنوان وزیر علوم پیشرفته در کابینه دولت امارات منصوب شد.

خانواده ساره امیری پس از انقلاب ۵۷ از ایران به امارات مهاجرت کرد و اهل سیستان‌ و بلوچستان است. او به‌دلیل تلاش‌ها و دستاوردهایش در زمینه علوم و فن‌آوری چندین جایزه‌ دریافت کرده است.

از جمله زنان دیگر کابینه جدید امارات می‌توان به علیاء المزروعی، وزیر مشاور در امور کارآفرینی و مریم بنت محمد بن زاید آل نهیان، نایب رئیس شورای آموزش، منابع انسانی و توسعه جامعه امارات و رئیس مرکز ملی کیفیت آموزش و منصوب اشاره کرد.

از آن‌جایی که امارات متحده عربی یک کشور دموکراتیک نیست، شهروندان آن رهبران کشور را انتخاب نمی‌کنند. با این حال از سال ۲۰۰۶ مردان و زنان توانسته‌اند به‌عنوان رأی‌دهنده و کاندیدا در شورای ملی فدرال (FNC) شرکت کنند. ۵۰ درصد اعضای این شورا زن هستند. شورای تعادل جنسیتی امارات متحده عربی نیز مسئول توسعه و اجرای طرح‌هایی برای بهبود تعادل جنسیتی در این کشور است. پیش از این حتی در دوره‌هایی از ۳۳ عضو کابینه امارات متحده عربی، ۹ نفر زن بودند. در ایران پس از انقلاب تنها یک بار مرضیه وحید دستجردی، در دولت دهم که ریاست آن برعهده محمود احمدی‌نژاد بود وزیر بهداشت شد که او هم بعد از سه سال استعفا داد. مرضیه وحید دستجردی از اصول‌گرایان بود.

برگرفته ای از سایت رادیو زمانه، ۱۶ جولای ۲۰۲۴