شکیلا منفرد در اعتراض به انتساب اتهام‌های جدید، اعتصاب غذا کرد

شکیلا منفرد، زندانی سیاسی که در دوران مرخصی درمانی با ضرب و شتم به زندان اوین بازگردانده شد، در اعتراض به پرونده‌سازی جدید دستگاه امنیتی، دست به اعتصاب غذا زده است.

بازجوها پرونده‌ای جدید با اتهام‌های «تخریب اموال» و «اخلال در نظم و آسایش عمومی» علیه این زندانی سیاسی گشوده‌اند. اشکان منفرد، برادر این زندانی سیاسی، ۱۰ مرداد ۱۴۰۳ در شبکه ایکس اعلام کرد که خواهرش از دو روز پیش در اعتراض به این پرونده‌سازی اعتصاب غذا کرده است. او همچنین از آزارهای دستگاه امنیتی و بازجوهای پرونده خواهرش خبر داد.

بر اساس گزارش‌ها، دو سرباز با ضرب و شتم شکیلا منفرد را بازداشت و به زندان اوین منتقل کردند و در جریان ضرب و شتم، شیشه‌ی در دفتر شکسته است. اشکان منفرد توضیح داد که دستگاه امنیتی شکستگی شیشه را بهانه‌ای برای پرونده‌سازی جدید قرار داده است: «این شکستگی شیشه بهانه‌ای برای شکایت جدید با دو اتهام «تخریب» و «اخلال در نظم و آسایش عمومی» شده که ارجاع داده شده به ماده ۶۱۸ و ۶۸۷ بخش تعزیرات قانون مجازات اسلامی. بسیاری از احکام اعدام در سال‌های اخیر بر اساس این دو ماده و موارد اتهامی صادر شده است.» شکیلا منفرد در حال گذراندن حکم زندان مربوط به پرونده‌های گذشته است و با اضافه شدن حکم ناشی از اتهام‌های جدید، مدت حبس او ممکن است افزایش یابد. در رابطه با بازداشت در سال ۱۳۹۹، شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی ایمان افشاری، شکیلا منفرد را به اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام و توهین به مقدسات اسلام» به شش سال حبس تعزیری و چهار ماه کار اجباری در جهاد کشاورزی محکوم کرد.

شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر استان تهران در این پرونده نهایتاً او را به چهار سال و دو ماه حبس قطعی محکوم کرد. در دی‌ماه ۱۴۰۰، شکیلا منفرد به خاطر پرونده‌ای دیگر که در دوران حبس برای او گشوده شده بود، به صورت غیابی در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران محاکمه شد و نهایتاً در خرداد ۱۴۰۱، شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر استان تهران او را به دو سال و هشت ماه حبس تعزیری و به دلیل «نشر اکاذیب» به پرداخت ۱۰ میلیون تومان جزای نقدی محکوم کرد.

برگرفته ای از سایت رادیو زمانه، ۲ اگوست ۲۰۲۴