دستکم هفت تجمع اعتراضی برگزار شد/ اعتصاب کارگران کارخانه زمزم آذربایجان

یکشنبه، شماری از پرستاران در جهرم، گروهی از کارگران اخراجی گروه ملی فولاد در اهواز، تعدادی از کارگران شرکت لاستیک پارس در ساوه و جمعی از بازنشستگان در شهرهای شوش، کرمانشاه، تهران و اصفهان با برگزاری تجمعاتی اعتراضی خواستار رسیدگی به مطالبات خود شدند. از سوی دیگر، تعدادی از کارگران کارخانه زمزم آذربایجان از انجام فعالیت های روزانه خود امتناع کرده و دست به اعتصاب زدند.

دلیل تجمع این پرستاران “عدم اجرای قانون تعرفه‌گذاری، تأخیر در پرداخت مطالبات و اضافه‌کار اجباری با حق‌الزحمه‌ی پایین” گزارش شده است.

معترضان خواستار اصلاح نظام مزدی در بخش درمان کشور و پایان دادن به تبعیض های موجود شدند.

تجمع اعتراضی کارگران اخراجی فولاد ملی در اهواز
به گزارش ایلنا، امروز یکشنبه بیست و یکم مردادماه، جمعی از کارگران اخراجی گروه ملی فولاد ایران در مقابل ساختمان استانداری خوزستان واقع در اهواز تجمع کردند.

بر اساس این گزارش؛ این کارگران اخیراً پس از جلسه‌ای با نماینده مدیرعامل بانک ملی ایران، مالک اصلی شرکت، قول مساعد برای بازگشت به کار خود (به جز چهار نفر از آنان) را دریافت کرده بودند، اما مدیران گروه ملی فولاد ایران از این تصمیم بانک ملی ابراز بی‌اطلاعی کردند. امری که منجر به برگزاری تجمع اعتراضی آنها شده است.

سیدعلی موسوی، یکی از این کارگران گفت که آنها طی پنج ماه گذشته نه تنها از حقوق محروم بوده‌اند، بلکه بیمه درمانی‌شان نیز قطع شده است. این در شرایطی است که بسیاری از خانواده‌های این کارگران با مشکلات مالی و هزینه‌های درمانی بالا، به ویژه برای بیماری‌های خاص، مواجه هستند.

این کارگران در پایان اسفندماه سال گذشته به دلیل اعتراض به عدم اجرای ماده ۴۷ قانون کار درباره اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل از محل کارشان اخراج شدند و از آن زمان تاکنون در پی بازگشت به کار خود هستند.

تجمع اعتراضی بازنشستگان در شهرهای مختلف
به گزارش شورای بازنشستگان ایران، امروز یکشنبه بیست و یکم مردادماه، گروهی از بازنستگان تامین اجتماعی، کشوری، مخابرات و صنایع فولاد در شهرهای شوش، کرمانشاه، تهران و اصفهان دست به تجمع زدند.

در این گزارش آمده است، بازنشستگان صنایع فولاد با تجمع در مقابل ساختمان صندوق بازنشستگی صنابع فولاد اصفهان خواستار رسیدگی به مطالباتی همچون اجرای بند یک صورت‌جلسه ۱۵ مهرماه هیات مدیره، اجرای طرح تکمیلی همسان‌سازی، دریافت مطالبات معوقه، تضمین اجرای تعهدات درمانی مطابق با آیین‌نامه فولاد، اجرای آیین‌نامه و قوانین خاص فولادی و احیای جایگاه آن در سال جدید شدند.

همچنین بازنشستگان کشوری، مخابرات و تامین اجتماعی در مقابل ساختمان فرمانداری شوش و سازمان تامین اجتماعی شهرهای کرمانشاه و تهران تجمع کردند.

بهبود مستمری‌ها بر اساس خط فقر واقعی، ارائه درمان رایگان و باکیفیت و خدمات رفاهی شایسته، از جمله مطالبات این دسته از بازنشستگان است.

تجمع کارگران شرکت لاستیک پارس در ساوه
به گزارش اتحادیه آزاد کارگران ایران، امروز یکشنبه بیست و یکم مردادماه، گروهی از کارگران شرکت لاستیک پارس در مقابل ساختمان فرمانداری شهرستان ساوه تجمع کردند.

کارگران حاضر در این تجمع خواستار رسیدگی به مطالباتشان شدند.

اعتصاب کارگران کارخانه زمزم آذربایجان
به گزارش اتحادیه آزاد کارگران ایران، امروز یکشنبه بیست و یکم مرداد ۱۴۰۳، گروهی از کارگران کارخانه زمزم آذربایجان از انجام فعالیت های روزانه خود امتناع کرده و در محل کار خود دست به اعتصاب زدند.

بر اساس این گزارش، این اعتصاب از روز گذشته آغاز و با هدف پیگیری مطالبات معیشتی و بهبود شرایط کاری صورت گرفته است. کارگران به وضعیت نامطلوب حقوق و مزایای خود اعتراض دارند و خواستار توجه جدی به این مسائل از سوی مدیریت کارخانه هستند.

برگرفته ای از سایت هرانا (مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران)، ۱۲ اگوست ۲۰۲۴