آخرین نرخ تورم مربوط به دولت سیزدهم منتشر شد

بر اساس گزارش مرکز آمار ایران، بهای اجناس و خدمات نسبت به تیرماه، ۲درصد افزایش داشته است.

مرکز آمار ایران، تورم نقطه به نقطه مرداد ماه امسال را ۳۱.۶درصد اعلام کرده است. این به آن معنی است که، قیمت کالا و خدمات در مردادماه امسال، نسبت به ماه مشابه سال قبل، ۳۱.۶ درصد افزایش داشته است.

به این ترتیب، خانوارهای کشور به طور میانگین، ۳۱.۶ درصد بیشتر از مرداد ماه سال قبل برای خرید یک «مجموعه کالاها و خدمات یکسان» هزینه کرده‌اند.

نرخ تورم سالانه یعنی درصد افزایش قیمت‌ها در دوازده ماه منتهی به مرداد ماه امسال، نسبت به دوره مشابه سال قبل، ۳۴.۸ درصد اعلام شده است.

بر اساس همین گزارش، میانگین قیمت‌ها نسبت به ماه قبل هم ۲درصد بیشتر شده است.

ادعای کاهش نرخ تورم در داده‌های مراکز آماری حکومت با سفره‌های مردم و واقعیت بازار،همخوانی ندارد. به همین دلیل بسیاری از کارشناسان باور دارند، استفاده از ترفند هایی مانند تغییر سال پایه محاسبه نرخ تورم و خودداری از انتشار آمار در مقاطعی که نرخ تورم بالاست به همراه استفاده از نرخ‌های مصوب در محاسبات تورمی به جای نرخ‌های واقعی، نرخ تورم را به صورت ریاضی و عددی و نه به صورت واقعی و عملی، پایین می‌آورد.

عدد سازی و آمار سازی به جای کاهش واقعی رشد قیمت‌ها و بهبود شاخص‌های اقتصادی، از مهمترین اتهامات وارده به دستگاه‌های داده‌پردازی دولت سیزدهم بوده است.

برگرفته از سایت ایران وایر، ۲۴ اگوست ۲۰۲۴