وقفه پنج ماهه در طرح حمایت از مادران شیرده دهک‌های نیازمند

«مجتبی احمدلو»، مدیرکل بهداشت، بیمه‌های اجتماعی و درمان کمیته امداد گفته است پنج ماه است که اجرای طرح «حمایت از مادران باردار و دارای کودک زیر دو سال در دهک یک تا پنج درآمدی» متوقف شده است.

او اعلام کرده بعد از پنج ماه وقفه از ابتدای امسال، به‌تازگی مقرر شده سهمیه فروردین و اردیبهشت‌ (با سرانه ماهانه ۳۵۰هزار تومان) در روزهای آینده و سهمیه خرداد نیز، طی هفته‌های آتی به حساب مادران واریز می‌شود.

به نوشته «ایسنا»، براساس این طرح، مادران باردار و شیرده توسط مراکز بهداشتی و درمانی شهرستان‌ها به کمیته امداد معرفی و بعد از کنترل و شناسایی دهک‌ها به صندوق امداد ولایت معرفی می‌شوند، پس از این معرفی، بن کارت غیرنقدی با سرانه ماهانه ۳۵۰ هزار تومان ( حداکثر ۱۲ ماه) در راستای خرید اقلام غذایی از نزدیکترین فروشگاه محل برای آن‌ها صادر می‌شود.

احمدلو با بیان اینکه این طرح یکی از مفاد تفاهم‌نامه پنج ساله میان بنیاد مستضعفان و کمیته امداد حمایت از تغذیه مادران باردار و شیرده از سال ۱۳۹۹ است، می‌گوید: «براساس این تفاهم‌نامه تامین اعتبار توسط بنیاد علوی و اجرای آن توسط کمیته امداد با معرفی مادران توسط مراکز بهداشتی و درمانی دانشگاه‌ها در سطح شهرستان‌ها مطابق سهمیه اعلام شده صورت می‌گیرد.»

او می‌گوید پس از رایزنی‌های صورت گرفته با بنیاد علوی، تعهد ایجاد شده در سال جاری نیز همانند سال گذشته است، به‌طوری که از حداکثر ۶۰ هزار مادر باردار و شیرده در دهک یک تا پنج درآمدی به مدت ۱۲ ماه حمایت تغذیه‌ای صورت می‌گیرد.

مدیرکل بهداشت، بیمه‌های اجتماعی و درمان کمیته امداد گفته است لزوما این مادران از افراد تحت پوشش کمیته امداد نیستند و تامین اعتبار آن از سوی بنیاد علوی تا پایان سال ۱۴۰۳ صورت می‌گیرد.

احمدلو همچنین درباره نحوه استفاده از این بن‌کارت‌ها تاکید کرد: »سهمیه هر ماه به حساب مادران واریز می‌شود. استفاده از این کارت‌ها به گونه‌ای است که صرفا می‌توان با این کارت‌ها، کالا خرید کرد. البته برای خرید با فروشگاه خاصی قرارداد نداریم و مادران می‌توانند با مراجعه به نزدیکترین مغازه، اقلام غذایی را خریداری کنند. لازم به ذکر است که بعد از شارژ کارت به شماره موبایل مادران پیامکی جهت اعلام خرید اقلام غذایی ارسال می‌شود.»

برگرفته از سایت ایران وایر، ۲۶ اگوست ۲۰۲۴