حزب‌الله از پایان «مرحله اول» حمله انتقام‌جویانه خبر داد؛ اسرائیل: حمله با هدایت ایران انجام شد

گروه حزب‌الله لبنان، مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران، روز یکشنبه چهارم شهریور (۲۵ اوت)، اعلام کرد که صدها موشک و پهپاد را در انتقام از کشته‌شدن فواد شکر، از رهبران ارشد این گروه، به خاک اسرائیل پرتاب کرده است. در سوی دیگر نیز ارتش اسرائیل خبر داد که حمله‌ای پیشگیرانه علیه این گروه انجام داده است.

ساعاتی پیش از این حمله‌ حزب‌الله، ارتش اسرائیل از حمله پیشگیرانه و گسترده جنگنده‌های نیروی هوایی این کشور به مواضع حزب‌الله در جنوب لبنان خبر داد. اسرائیل اعلام کرد که این حمله پیشگیرانه درپی اطلاع از تصمیم حزب‌الله برای حمله گسترده موشکی حزب‌الله به آن کشور و دریافت گزارش‌هایی از آغاز عملیات این گروه انجام شده است.

تنش‌ها بین اسرائیل و حزب‌الله پس از حمله موشکی ماه گذشته به بلندی‌های جولان که در آن ۱۲ جوان کشته شدند و سپس ارتش اسرائیل در عملیاتی انتقام‌جویانه فواد شکر را در بیروت هدف گرفت، افزایش یافت.

تشدید تنش میان اسرائیل و حزب‌الله نگرانی‌ها از یک درگیری منطقه‌ای گسترده‌تر را به وجود آورده است که احتمالا هم ایالات متحده و هم ایران را درگیر می‌کند. کاخ سفید در واکنش به حملات روز یکشنبه گفت که جو بایدن رویدادها را از نزدیک دنبال می‌کند.

بنا به گزارش اکسیوس، سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا و اسرائیل از ۴۸ ساعت گذشته با رصد تحولات در جنوب لبنان، حمله انتقام‌جویانه گسترده حزب‌الله به اسرائیل را قریب‌الوقوع دانسته بودند. در این گزارش آمده است که اسرائیل پیش از حمله پیشگیرانه به مواضع حزب‌الله، آمریکا را باخبر کرده بود.

این حملات در حالی صورت گرفت که مذاکره‌کنندگان در قاهره تلاش می‌کنند با رسیدن به توافق آتش‌بس جنگ غزه به درگیری‌های ۱۰ ماهه پایان دهند و گروگان‌های اسرائیلی و خارجی را در ازای اسرای فلسطینی بازگردانند.

حزب‌الله بلافاصله پس از حملات هفتم اکتبر حماس به اسرائیل، موشک‌هایی را به سمت اسرائیل شلیک کرد. حزب‌الله و اسرائیل از آن زمان به‌طور مداوم با یکدیگر تبادل آتش کرده‌اند.

کشته شدن فواد شکر در حمله هوایی اسرائيل به بیروت، همزمان با ترور اسماعیل هنیه، رهبر سیاسی حماس، در تهران، به وعده‌های تلافی جویانه علیه تل‌آویو ازسوی جمهوری اسلامی ایران و حزب‌الله لبنان انجامید.

روز شنبه، حسین سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، در گفت‌وگو با خبرنگاران درباره سرنوشت حمله انتقام‌جویانه به اسرائیل گفت: «به‌زودی خبرهای خوبی می‌شنوید.»

درپی حمله حزب‌الله به ناوچه جنگی اسرائیل، پنج سرباز زخمی شدند

رسانه‌های اسرائیلی، روز یکشنبه چهارم شهریور، ویدیویی از حمله حزب‌الله به ناوچه جنگی ارتش اسرائیل در نزدیکی شهرک نهاریای لبنان را منتشر کردند.

رسانه‌های اسرائیلی، روز یکشنبه چهارم شهریور، ویدیویی از حمله حزب‌الله به ناوچه جنگی ارتش اسرائیل در نزدیکی شهرک نهاریای لبنان را منتشر کردند.
العربیه به نقل از منابع اسرائیلی گزارش داده است که در پی این حمله در بامداد روز یکشنبه، پنج سرباز اسرائیلی زخمی شدند.
العربیه به نقل از منابع اسرائیلی گزارش داده است که در پی این حمله در بامداد روز یکشنبه، پنج سرباز اسرائیلی زخمی شدند. منابع اسرائیلی افزودند، حزب‌الله قصد داشت که یک اردوگاه اطلاعاتی ارتش اسرائیل در منطقه شمالی جلیل را هدف قرار دهد.

مقام‌های نظامی اسرائیلی روز یکشنبه با تکذیب حمله به مراکز امنیتی اعلام کردند که سامانه گندآهنین این کشور توانسته است از تل آویو در برابر حملات حزب‌الله شنبه شب محافظت کند.

اویخای ادرعی، سخنگوی ارتش اسرائیل به العربیه گفت که هیچ خسارت جانی یا مادی ناشی از حملات موشکی و پهپادی حزب‌الله به تل‌آویو وارد نشده است.

وزیر امور خارجه اسرائیل: قبل از حمله به لبنان، ده‌ها کشور را از مقابله با «محور شرارت ایران» آگاه کردیم

یسرائیل کاتز، وزیر امور خارجه اسرائیل، با انتشار پیامی در رسانه اجتماعی ایکس اعلام کرد که پیش از حمله «پیشگیرانه» بامداد یکشنبه به مواضع حزب‌الله در لبنان، با همتایان خود در ده‌ها کشور تماس گرفته و آن‌ها را از برنامه این گروه برای حمله به اسرائیل آگاه کرده است.

کاتز در این پیام نوشت: «ما تصمیمی برای جنگ تمام عیار نداریم، اما از شهروندانمان در برابر تهدید‌های محور شرارت به رهبری جمهوری اسلامی و عاملیت حزب‌الله و دیگر سازمان‌های نیابتی، دفاع می‌کنیم.»

بنیامین نتانیاهو بعد از حمله به لبنان: هرکس به ما آسیب برساند، ضربه می‌خورد

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، در پایان نشست اضطراری کابینه درپی حمله حزب‌الله لبنان به آن کشور، گفت که اسرائیل از آمادگی حزب‌الله برای حمله به آن کشور در بامداد یکشنبه مطلع شد و برای مقابله با آن، فرمان رفع تهدید صادر کرد.

به گفته او، ارتش از بعد از دریافت این فرمان، «هزاران راکت» را که به‌سمت شمال اسرائیل هدف‌گیری شده بود، منهدم و «تهدیدهای متعدد دیگری را هم خنثی کرد».

نخست‌وزیر اسرائیل با تاکید بر اینکه «تهدیدات با قدرت خنتی شدند»، افزود: «ما مصممیم که تمام آنچه در توان داریم را برای کشورمان انجام دهیم و بتوانیم ساکنان شمال را به خانه و کاشانه‌شان بازگردانیم.»

او افزود: «یک قاعده ساده وجود دارد: کسی که به ما آسیب برساند، ضربه می‌خورد.»

کشته‌شدن یکی از فرماندهان «جنبش امل» در حمله پهپادی اسرائیل به جنوب لبنان

به گزارش خبرگزاری فرانسه، ایمن ادریس، یکی از فرماندهان تیپ خیام «جنبش أمل» در پی حمله هوایی ارتش اسرائیل به منطقه الخیام در جنوب لبنان کشته شد.

حمله پهپادی اسرائیل به خودروی این شخص انجام شد که در پی آن چند نفر دیگر نیز مجروح شدند.

پروازهای فرودگاه بن‌گوریون تل‌آویو از سر گرفته شد

ساعاتی پس از حملات «پیشگیرانه» اسرائیل و پرتاب موشک‌ها و پهپادهای حزب‌الله به شمال اسرائیل، پروازهای فرودگاه بن‌گوریون تل‌آویو از سر گرفته شد.

پس از آن که وزارت دفاع اسرائیل وضعیت اضطراری اعلام کرد، پروازها از فرودگاه بن گوریون در تل‌آویو حدود ۹۰ دقیقه متوقف شد، اما مقامات فرودگاه‌ها اعلام کرده بودند که انتظار می‌رود پس از ساعت هفت صبح پروازهای عادی از سر گرفته شود.

حزب‌الله: «مرحله اول» انتقام فواد شکر را تکمیل کردیم، اما پاسخ کامل «مدتی زمان می‌برد»

حزب‌الله لبنان با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد در روز اربعین و برای گرفتن انتقام خون فواد شکر، فرمانده نظامی ارشد این گروه، با پهپاد و موشک به خاک اسرائیل حمله کرده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، گروه حزب‌الله اعلام کرد که بیش از ۳۲۰ راکت کاتیوشا به سمت اسرائیل شلیک کرده و ۱۱ مرکز نظامی را هدف قرار داده است.

این گروه اعلام کرد که حملات «مرحله اول» در پاسخ به ترور فواد شکر در بیروت را تکمیل کرده است، اما پاسخ کامل «مدتی زمان می‌برد».

حزب‌الله ساعاتی بعد با انتشار نقشه‌ای از اهداف نظامی این گروه ادعا کرد موشک‌ها و پهپادهای این گروه به عمق خاک اسرائیل رسیده است.

حزب‌الله همچنین در سومین بیانیه خود موثر بودن حملات پیشگیرانه اسرائیل را تکذیب و اعلام کرد هدف اصلی عملیات مورد اصابت قرار گرفته است و ۳۲۰ موشک برای منحرف کردن سامانه‌های دفاع موشکی اسرائیل شلیک شدند.

سخنگوی ارتش اسرائیل: حمله حزب‌الله به اسرائیل با هدایت ایران انجام شد
دنیل هاگاری، سخنگوی ارتش اسرائیل صبح یکشنبه در یک کنفرانس خبری اعلام کرد که «نیروهای حزب‌الله نیروی نیابتی جمهوری اسلامی ایران محسوب و از سوی حاکمیت و سپاه پاسداران تامین مالی و تسلیحاتی می‌شوند».

سخنگوی ارتش اسرائیل گفت: «ما متقاعد شده‌ایم که حملات حزب‌الله به اسرائیل با هدایت‌ و مسئولیت ایران انجام شده است.» او افزود که بیشتر حملات اسرائیل به اهدافی در جنوب لبنان انجام شد، اما ارتش آماده حمله به هر نقطه‌ای است که تهدیدی وجود داشته باشد.

او شنبه‌شب گفته بود که اسرائیل یک «هفته حساس» را پیش رو دارد و ارتش این کشور در بالاترین سطح آمادگی قرار دارد.

اعلام وضعیت اضطراری ۴۸ساعته در اسرائیل

یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائيل، روز یکشنبه در پی آغاز حملات تلافی‌جویانه حزب‌الله به مدت ۴۸ ساعت وضعیت اضطراری در سراسر آن کشور اعلام کرد.

همچنین گالانت همراه با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائيل، با حضور در اتاق عملیات ارتش به رهبری مقابله با حملات انتقام‌ جویانه گسترده حزب‌الله پرداختند.

وزیر دفاع اسرائیل گفت که تل‌آویو هر کاری که لازم باشد برای دفاع از خود انجام خواهد داد. او با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: «ما حملات دقیقی را در لبنان انجام داده‌ایم تا تهدیدی قریب‌الوقوع علیه شهروندان اسرائیل را خنثی کنیم. تحولات بیروت را از نزدیک دنبال می‌کنیم و مصمم هستیم که از تمام ابزارهای موجود برای دفاع از شهروندان خود استفاده کنیم.»

علاوه‌بر این، یوآو گالانت با لوید آستین، وزیر دفاع اسرائیل، راجع‌به تبادل آتش با حزب‌الله در شمال این کشور گفت‌وگو کرد.

یسرائیل کاتز، وزیر امور خارجه اسرائیل، نیز اعلام کرد که تل‌آویو به تحولات میدانی پاسخ خواهد داد اما به دنبال جنگی تمام‌عیار نیست.

حزب‌الله لبنان از آغاز عملیات تلافی‌جویانه غلیه اسرائیل در واکنش به ترور فواد شکر خبر داد

حزب‌الله لبنان بامداد یکشنبه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که حمله تلافی‌جویانه گسترده‌ای‌را در واکنش به ترور فواد شکر، از رهبران ارشد این گروه، آغاز کرده است.

حزب‌الله در این بیانیه افزود: «ما در بالاترین درجه آمادگی قرار داریم و قاطعانه در مقابل هرگونه تجاوز ایستادگی می‌کنیم.»

بنابر گزارش‌ها حزب‌الله لبنان بامداد یکشنبه بیش از ۱۵۰ راکت و چندین پهپاد به سوی اسرائيل پرتاب کرده است.

تصاویر منتشرشده حاکی از آن است که سامانه پدافند هوایی گنبد آهنین اسرائیل این پرتابه‌ها را رهگیری و سرنگون کرده است.

گزارش‌ها حاکی از آن است که در شمال اسرائیل، هنگامی که سامانه دفاع هوایی گنبد آهنین اسرائیل راکت‌هایی را که از جنوب لبنان می آمدند سرنگون کرد، آژیرهای هشدار به صدا درآمد و چندین انفجار در اطراف چندین منطقه شنیده شد.

تعویق پروازهای فرودگاه تل‌آویو به‌دلیل «وضعیت امنیتی»

فرودگاه بن‌گوریون تل‌آویو با انتشار متنی در روایت‌گر اینستاگرام خود از به تعویق افتادن پرواز‌های صبح یکشنبه به علت «وضعیت امنیتی» خبر داد.

ارتش اسرائیل از حمله «پیشگیرانه» به جنوب لبنان خبر داد

ارتش اسرائيل بامداد یکشنبه اعلام کرد که برای پیشگیری از حمله انتقام‌جویانه گسترده حزب‌الله به اسرائیل، مواضع این گروه شبه‌نظامی را در جنوب لبنان هدف قرار داده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، ارتش اسرائيل در هشداری به زبان عربی به ساکنان مناطق جنوبی لبنان اعلام کرد: «ما شاهد آماده‌شدن حزب‌الله برای حمله گسترده به قلمرو اسرائیل، در نزدیکی خانه‌های شما بوده‌ایم. شما در خطرید. ما حمله می‌کنیم و تهدید حزب‌الله را از بین می‌بریم.»

ارتش اسرائيل افزود: «هرکسی که در مناطق فعالیت حزب‌الله زندگی می‌کند، باید برای حفاظت از خود و خانواده‌اش سریعا منطقه را ترک کند. اسرائيل همه اقدامات ضروری را برای محافظت از شهروندانش انجام می‌دهد.»

رادیو ارتش اسرائیل به نقل از مقام‌های دفاعی آن کشور گفت که ارتش ارزیابی کرده است حزب‌الله در حمله‌ای که برای ساعت پنج صبح برنامه‌ریزی شده بود، آماده شلیک صدها موشک به مرکز اسرائیل بوده است.

در گزارش این رسانه آمده است که حدود ۱۰۰ جت اسرائیلی نیم ساعت پیش از آغاز عملیات حزب‌الله وارد عمل شدند و حملات موشکی حزب‌الله را خنثی کردند.

حمله هوایی اسرائیل به جنوب لبنان؛ «حزب‌الله برای پرتاب موشک به اسرائیل آماده شده بود»

جنگنده‌های اسرائيلی بامداد یکشنبه، چهارم شهریور ماه، به اهدافی در جنوب لبنان حمله کردند. دقایقی پیش از این حملات، دنیل هاگاری، سخنگوی ارتش اسرائیل، در پیامی ویدیویی از آماده‌شدن نیروهای حزب‌الله برای حمله موشکی و راکتی به اسرائيل خبر داد و گفت که جت‌های اسرائیلی برای هدف قرار دادن مواضع حزب‌الله به پرواز درآمدند.

برگرفته ای از سایت ایندیپندنت فارسی، ۲۶ اگوست ۲۰۲۴