جشنواره سینمایی «الجونه»

دومین دوره از جشنواره سینمایی الجونه که هم اکنون در استان البحر الاحمر مصر در حال برگزاری است، در ۲۱ سپتامبر جاری افتتاح شد و در ۲۸ همین ماه به کار خود پایان خواهد داد.

به گزارش الشرق الاوسط، طی ویژه برنامه‌ای در جشنواره برای اجرای موسیقی فیلم‌های «امیر رمسیس» کارگردان مصری و مدیر هنری جشنواره، گروه ارکستری به رهبری هشام جبر ۱۵ قطعه موسیقی متعلق به فیلم‌های وی را نواخت. این ویژه برنامه که با سخنرانی «رمسیس»  آغاز شد، در برگیرنده موسیقی و تصاویری از چهار فیلم وی با عناوین «روز ششم» (۱۹۸۶)، «مهاجر» (۱۹۹۴)، «بازگشت پسر گم شده» (۱۹۷۶) و «سرنوشت» (۱۹۹۷) بود. همچنین تصاویری از وی در پشت صحنه این فیلم‌ها به همراه موسیقی نمایش داده شد.


لازم به ذکر است که این جشنواره نمایشگاهی از پوستر فیلم‌های یوسف شاهین (۲۵ ژانویه ۱۹۲۶ – ۲۷ ژوئیه ۲۰۰۸) کارگردان معروف سینمای مصر، برپا کرد که شامل ۳۴ پوستر از معروف‌ترین فیلم‌های وی بود و با حضور بزرگترین هنرمندان برگزار شد. او  که دریافت کنندهٔ جایزه یک عمر دستاورد هنری جشنواره فیلم کن ۱۹۹۷ بود، بعنوان یک چهره برجستهٔ هنری و شخصیتی سرشناس و محبوب در مصر و جامعه عرب شناخته می‌شد.

بخش فیلم کوتاه این جشنواره نیز در این دوره با استقبال بی‌سابقه‌ای روبرو شد به طوری که مدیریت جشنواره سانس‌های اضافی به این بخش از جشنواره اختصاص داد.
در حاشیه جشنواره نیز جلسات گفتگویی در خصوص توانمندسازی زنان از طریق سینما شکل گرفت و در خصوص اهمیت زنان در سینمای جهان عرب در بخش‌های بازیگری، تهیه‌کنندگی، کارگردانی و… صحبت شد.