دادگاه انقلاب حسین‌ شنبه‌زاده را به ۱۲ سال حبس محکوم کرد

امیر رئیسیان وکیل حسین شنبه‌زاده، ویراستار که از ۱۵ خرداد امسال در بازداشت نیروهای امنیتی است، از محکومیت موکلش به ۱۲ سال حبس خبر داد. به گفته رئیسیان پنج سال از این حکم به عنوان «اشد مجازات» قابل اجرا است.

او گفت: شنبه‌زاده «بنا بر ماده هشت قانون مقابله با اقدامات خصمانه رژیم صهیونیستی علیه صلح و امنیت به اتهام فعالیت تبلیغی به نفع رژیم اشغالگر قدس به پنج سال حبس محکوم شده است.» «چهار سال حبس از بابت اتهام توهین به مقدسات، دو سال حبس و ۵۰ میلیون تومان جزای نقدی از بابت اتهام نشر اکاذیب و تشویش و یک سال حبس از بابت اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی» از دیگر مجازات‌های دادگاه بدوی علیه حسین شنبه‌زاده است که به گفته وکیل او، شنبه ۱۰ شهریور به موکلش ابلاغ شده است.

رئیسیان اتهام «فعالیت تبلیغی به نفع رژیم اشغالگر قدس» موکلش را فاقد «رکن مادی مشخص» دانست و گفت: «صرفا به چت‌های متهم در حوزه خصوصی اشاره شده است». به گفته او مصادیق اتهام «توهین به مقدسات» موکلش هم «انتشار مطالبی در شبکه‌های اجتماعی» است. حمایت از زندانیان سیاسی که دادگاه در حکم صادره آن را به «حمایت از سایر محکومان امنیتی» تعبیر کرده، «استفاده از هشتگ نه به اعدام»، «حمایت از کشف حجاب»، «ابراز شادمانی از شهادت ابراهیم رئیسی»، رئیس دولت پیشین جمهوری اسلامی که در سقوط بالگرد کشته شد، «ایجاد جو رسانه‌ای علیه انتخابات» و «سیاه نمایی علیه وضع موجود» از دیگر مصادیق در نظر گرفته شده برای صدور حکم ۱۲ سال حبس علیه شنبه‌زاده هستند. رئیسیان گفت که پس از مشورت با موکلش «درباره اعتراض به حکم صادره، تصمیم گیری خواهد شد». وکیل شنبه‌زاده پیشتر گفته بود شعبه ۱۷ دادگاه انقلاب تهران به ریاست ایمان افشاری، به پرونده موکلش رسیدگی می‌کند.

نیروهای امنیتی ۱۵ خرداد ۱۴۰۳ شنبه‌زاده را در اردبیل بازداشت کردند. دادستان اردبیل و رسانه‌های وابسته به نهادهای امنیتی ادعا کردند «او قصد خروج از کشور را داشته است». این ادعا را نزدیکان شنبه‌زاده رد کردند. شنبه‌زاده پیشتر نیز در سال ۱۳۹۸ به دست نیروهای امنیتی بازداشت و با حکم دادگاه انقلاب به پنج سال و ۱۰ ماه حبس محکوم شد که سه سال و شش ماه آن به عنوان اشد مجازات قابل اجرا بود. او را تیر ۱۴۰۱ برای اجرای حکم حبس بازداشت و به زندان منتقل کردند و هشت ماه بعد، فروردین ۱۴۰۲ مشمول «عفو رهبری و تخفیف مجازات» و از زندان آزاد شد.

برگرفته ای از سایت رادیو زمانه، ۱ سپتامبر ۲۰۲۴