درخواست نرگس محمدی از زنان تاثیرگذار برای راهکاری جهت پایان‌دادن به آپارتایدجنسیتی

نرگس محمدی برنده جایزه صلح نوبل با همکاری مجله سوسایتی و خبرنگاران بدون مرز، سوالاتی حول محور پایان دادن به آپارتاید جنسیتی از هفت زن تاثیرگذار در جهان پرسیده است.

امروز پنج‌شنبه، ۲۲شهریور خبرنگاران بدون مرز با همکاری مجله سوسایتی، شماره ویژه‌ای منتشر کرده‌اند که در آن از خبرنگاران زندانی من جمله نرگس محمدی خواسته‌اند تا سوالاتی از چندین زن تاثیرگذار در جهان بپرسند.

خانم محمدی بارها خواستار جرم انگاری آپارتاید جنسیتی شده و تبعیض سیستماتیک موجود علیه زنان در ساختار حاکمیت ایران را محکوم کرده است.

نرگس محمدی از داخل زندان اوین از زنان تاثیرگذار جهانی می‌خواهد تا نظرات خود را برای رسیدن به یک راهکار نهایی در جهت پایان دادن به آپارتاید جنسیتی، این مساله ضروری و حیاتی به اشتراک بگذارند.

شیرین عبادی، مدافع حقوق بشر و برنده جایزه صلح نوبل سال ۲۰۰۳ میلادی یکی از این هفت زن تاثیرگذار است که در پاسخ به خانم محمدی نوشت:‌ «از زنان در سراسر جهان میخواهم که از کسانی که از آموزش محروم هستند، چه به دلیل دلایل سیاسی مانند زنان افغان، فقر یا عوامل دیگر، حمایت کنند. هر چه این زنان توانمندتر باشند، در مبارزه با تبعیض قوی‌تر خواهند بود.»

نرگس محمدی بر ضرورت همبستگی زنان در سراسر جهان برای محافظت از حقوق زنان تأکید می‌کند و از این زنان قوی می‌خواهد که برای پایان‌دادن به آپارتاید جنسیتی همین‌حالا باهم‌ همکاری کنند.

برگرفته از سایت ایران وایر، ۱۳ سپتامبر ۲۰۲۴