نانسی پلوسی، رسما تحقیقات برای استیضاح رئیس جمهوری آمریکا را اعلام کرد

به گزارش سایت صدای آمریکا و به نقل از بخش انگلیسی صدای آمریکا – نانسی پلوسی، رئيس دموکرات مجلس نمایندگان، رسما آغاز تحقیقات برای استیضاح رئيس جمهوری آمریکا را اعلام کرد. او می گوید این تحقیقات رسمی درباره عملکرد دونالد ترامپ در درخواست از یک دولت خارجی برای کمک به کارزار انتخاباتی او در سال ۲۰۲۰ است. همزمان پرزیدنت ترامپ از این اقدام دموکرات ها انتقاد کرد.

خانم پلوسی در یک سخنرانی کوتاه که از شبکه های خبری همزمان پخش شد،گفت که رئیس جمهوری باید پاسخگو باشد چون هیچ کس بالاتر از قانون نیست. او افزود رئیس جمهوری با این اقدام، از قدرت خود سوءاستفاده کرده و به قانون اساسی «خیانت» کرده است.

در حالی رئیس دموکرات مجلس نمایندگان آغاز تحقیقات رسمی برای استیضاح رئیس جمهوری آمریکا را اعلام کرد که در یک هفته اخیر موضوع تماس پرزیدنت ترامپ و رئیس جمهوری اوکراین مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفته بود.

هفته پیش یک افشاگر از وعده رئیس جمهوری آمریکا به بازرس کل جامعه اطلاعاتی شکایت کرد که پرزیدنت ترامپ به یک رهبر خارجی وعده‌هایی داده است. کمی بعد رسانه‌ها نوشتند که پرزیدنت ترامپ از رئیس جمهوری اوکراین خواسته که درباره فرزند جو بایدن رقیب احتمالی خود در انتخابات آینده تحقیق کند و حتی کمک مالی آمریکا به اوکراین را تعلیق کرده است.

پرزیدنت ترامپ این ادعا را رد کرد و حتی روز سه شنبه اعلام کرد متن کامل گفتگو با رئیس جمهوری اوکراین را روز چهارشنبه منتشر می‌کند.

واکنش پرزیدنت ترامپ به آغاز تحقیقات استیضاح

دقایقی بعد از اعلام آغاز تحقیقات برای استیضاح رئیس جمهوری آمریکا، پرزیدنت ترامپ در توئیتر خود واکنش نشان داد.
او در چند رشته توئیت اقدام دموکرات‌ها را مشابه تلاش آنها در زمان تحقیق درباره ارتباط احتمالی کارزار انتخاباتی او با روسیه دانست و این کار دموکرات‌ها را «آزار و اذیت رئیس جمهوری» نامید. وی نوشت در روز مهمی که او توانسته در سازمان ملل کارهای زیادی انجام دهد که در نتیجه آنها موفقیت‌های زیادی نیز حاصل شده، دموکرات‌ها سعی در تخریب او دارند.

پرزیدنت دونالد ترامپ چند روز قبل از یک تماس تلفنی با رهبر اوکراین، به کارمندانش گفته بود حدود ۴۰۰ میلیون دلار کمک آمریکا به آن کشور را متوقف کنند. این تماس تلفنی اکنون در کانون مشاجره میان کنگره و کاخ سفید بر سر شکایت یک افشاگر قرار دارد. سناتور دموکرات کریس مورفی که چند هفته پیش با زلنسکی دیداری داشته است، می‌گوید دولت اوکراین نگران است که قطع کمک‌ها «نتیجه عدم تمایل آن ها، در آن زمان، به انجام تحقیقات درباره بایدن و پسرش باشد.»

روند استیضاح

روند استیضاح در آمریکا کم سابقه است. مجلس نمایندگان ابتدا باید تحقیقات را انجام دهد و پس از رای به آن، سنا روند استیضاح را انجام می‌دهد. استیضاح برای برکناری رئیس جمهوری در سنا به رای دو سوم اعضا نیاز دارد. این در حالی است که در حال حاضر اکثریت نسبی سنا در اختیار جمهوری‌خواهان است که هم حزبی پرزیدنت ترامپ هستند.

در آمریکا اندرو جانسون، ریچارد نیکسون و بیل کلینتون سه رئیس جمهوری بودند که با روند استیضاح مواجه شدند اما تنها نیکسون بود که خودش با استعفا پیش از رای استیضاح بعد از رسوایی واترگیت، کناره‌گیری کرد.