گزارش رسانه‌های اسرائیلی از هویت تاجر۷۳ ساله‌ای که «رژیم ایران به او ماموریت ترور نتانیاهو» را داده بود

رسانه‌های اسرائيلی خبر داده‌اند که کیفرخواستی علیه موتی مامان مرد ۷۳ ساله اهل اشکلون به ظن ارتکاب جرایم امنیتی مرتبط با ایران صادر شده است.

مامان همچنین به نقش داشتن در ترورهای برنامه‌ریزی شده علیه نخست وزیر، وزیر دفاع و رئيس شین بت متهم شده است. روز گذشته رسانه‌های اسرائيلی به نقل از آژانس امنیت داخلی اسرائيل (شین بت) گزارش داده بودند که یک تاجر اسرائيلی مقیم ترکیه را به اتهام همکاری با ایران برای طرح‌ریزی در ترور مقام‌های ارشد اسرائيلی دستگیر کرده‌اند.

روزنامه معاریو اسرائيل در گزارشی در خصوص دستگیری آقای مامان به نقل از یکی همسایگان این فرد در شهر اشکلون می‌نویسد: «معلوم بود که او کشور را دوست ندارد و از اینجا راضی نیست. هر وقت او را می‌دیدم شکایت می‌کرد. دو هفته پیش نیروهای امنیتی با سلاح به ساختمان ما آمدند و او را دستگیر کردند. من تا ماموران را دیدم مطمئن بودم که برای دستگیری مامان آمده‌اند. حتی به یکی از دوستانم هم گفتم آنها آمده‌اند مامان را بگیرند. من که اصلا تعجب نکردم.»

ایال بسگریلیک وکیل آقای مامان با اشاره به اینکه به تازگی کیفرخواست همراه با درخواست بازداشت تا پایان دادرسی را دریافت کرده به رسانه‌های اسرائيلی گفت: «ما هنوز موارد تحقیقات را ندیده‌ایم و بنابراین در این مرحله ورود به جزئیات پرونده دشوار است. می‌توانیم از همین حالا بگوییم که این فرد کسی است که به طور قابل توجهی به خدمات امنیتی اسرائیل کمک کرده است، فرزندانش در نیروهای امنیتی خدمت می‌کنند هرچند خود او در زمینه کسب‌وکارش مرتکب اشتباه شده است. موکل من کاملا با مقامات همکاری می‌کند و بی‌دلیل نیست که کیفرخواست برای جرایم دیگر تنظیم نشده است.»

بسگریلیک همچنین در ادامه می‌گوید: «همسر متهم در وضعیت روانی نامناسبی است. آنها سه فرزند دارند؛ یکی از آنها در غزه و دیگری در شمال در خدمت ارتش هستند و یک فرزند خردسال دیگر.»

به عنوان بخشی از تحقیقات انجام شده توسط شین بت و واحد تحقیقات جنایات بین‌المللی، مشخص شد که مامان به عنوان یک تاجر برای مدت طولانی در ترکیه زندگی کرده و روابط تجاری و اجتماعی با افراد با اصالت ترکیه‌ای و ایرانی داشته است. به عنوان بخشی از این ارتباطات، در آوریل امسال، مامان موافقت کرد تا برای ترویج فعالیت‌های تجاری با یک تاجر ثروتمند ساکن ایران به نام ادی، از طریق واسطه‌های ترکیه‌ای آندری فاروق آسلان و جوناید آسلان، دیدار کند.

برای پیشبرد فعالیت تجاری، او به سمعان‌داغ، ترکیه سفر کرد، جایی که با دو نماینده اعزامی از طرف ادی دیدار کرد. او با ادی مکالمه تلفنی داشت، زیرا این مرد نمی‌توانست از ایران خارج شود.

علاوه بر این، تحقیقات نشان داد که در مه ۲۰۲۴، او به ترکیه رفت، جایی که با آندری، جوناید و دو نماینده ادی دیدار کرد. وقتی مشخص شد که ادی دوباره نمی‌تواند از ایران به ترکیه خارج شود، مامان با ماشین از طریق گذرگاه مرزی زمینی در مرز ، نزدیک شهر وان در شرق ترکیه، به ایران قاچاق شد، جایی که با ادی و شخص دیگری به نام حاجی، که به عنوان یک عامل از ساز و کارهای امنیتی ایران معرفی شده بود، دیدار کرد.

طبق گزارش روزنامه معاریو، ادی به این اسرائیلی ماموریت داد تا چندین ماموریت امنیتی در داخل اسرائیل برای ایران انجام دهد، از جمله انتقال پول یا اسلحه در نقاط از پیش تعیین شده، عکاسی از مکان‌های مختلف شلوغ در کشور و ارسال آنها به نهادهای ایرانی، و تهدید سایر شهروندان اسرائیلی که وظایفی که ایران پیشتر ایران به آنها محول کرده بود را اجرا نمی‌کنند.

روز گذشته نشریه جروزالم پست اسرائيل گزارش داده بود که این تاجر اسرائیلی دست‌کم دو بار به ایران رفته و با مقامات امنیتی جمهوری اسلامی دیدار کرده است. در این سفرها از تاجر اسرائیلی خواسته شده بود تا برای اهداف نظارتی و جمع‌آوری اطلاعات، از برخی سایت‌های اسرائیلی فیلم بگیرد و همچنین برای عضویت در موساد به عنوان یک مامور دوجانبه تلاش کند.

در سفر دوم این شخص به ایران، نیروهای امنیتی ایرانی از فرد تاجر پرسیده بودند که آیا او می‌تواند افراد روس و آمریکایی را برای کشتن چهره‌های ایرانی مخالف رژیم ساکن اروپا و آمریکا استخدام کند یا نه؟

بنابر گزارش منتشره این تاجر اسرائیلی ابتدا قبل از انجام هر گونه فعالیتی یک میلیون دلار درخواست کرده بود و در جریان سفر خود ۵ هزار یورو به عنوان شروع برای انجام اقدامات مالی، لجستیکی و تسلیحاتی دریافت کرده بود.

این تاجر که مدتی بعد توسط وزارت امنیت داخلی اسرائیل دستگیر شده بود، روز پنجشنبه به صورت رسمی در کیفرخواستی که از سوی دادگاه انتشار یافت متهم شد.

برگرفته ای از سایت یورونیوز (اتحادیه اروپا) به زبان فارسی، ۲۰ سپتامبر ۲۰۲۴