تشدید حملات اسرائیل علیه حزب‌الله؛ امیدها برای آتش‌بس غزه کمتر شد

به نظر می‌رسد آتش جنگ میان ارتش اسرائیل و نیروهای نیابتی جمهوری اسلامی در لبنان هر لحظه شعله‌ورتر می‌شود. این در شرایطی است که مقام‌های آمریکایی به آسوشیتدپرس گفته‌اند امیدوار نیستند اسرائیل و حماس تا پیش از خروج جو بایدن از کاخ سفید به توافق آتش‌بس برسند.

به گزارش خبرگزاری رويترز، روز جمعه پس از آنكه ساكنان حومه جنوبی بیروت از صدای انفجاری شديد خبر دادند، ابر غليظی از دود بر فراز بيروت پايتخت لبنان به هوا برخاسته است. یک منبع امنیتی لبنانی نیز به خبرگزاری فرانسه گفت که اسرائیل پایگاه حزب‌الله در جنوب بیروت را هدف قرار داده است.این مقام امنیتی افزود: « حمله هوایی اسرائیل در حومه جنوبی بیروت و در نزدیکی مسجد القائم رخ داده است.»

علاوه‌بر این، رسانه‌های اسرائیل روز جمعه از هدف قرار گرفتن یکی از فرماندهان ارشد حزب‌الله نیز خبر داده‌اند.

پنجشنبه‌شب نیز ارتش اسرائیل از ده‌ها حمله هوایی به جنوب لبنان و هدف قرار دادن مواضع و موشک‌اندازهای حزب‌الله خبر داده بود. براساس بیانیه ارتش اسرائیل، جنگنده‌های اسرائیلی طی روز پنجشنبه بیش از یک‌صد موشک‌انداز حزب‌الله با حدود هزار کلاهک را «که برای حملات فوری به اسرائیل آماده شده بودند» هدف قرار دادند.

این حملات که پس از ماجرای انفجار بی‌سیم‌ها و پیجرهای اعضای حزب‌الله در لبنان و سوریه رخ داد، به‌گونه‌ای بود که رسانه‌های اسرائیلی از قول منابع امنیتی لبنان، آن را یکی از شدیدترین حملات هوایی اسرائیل علیه حزب‌الله از زمان شروع جنگ غزه دانستند.

درپی حملات پنجشنبه، نیروهای حافظ صلح سازمان ملل متحد در لبنان، خواستار کاهش فوری تنش‌ها شده‌اند.

حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان، در تازه‌ترین سخنرانی ویدیویی‌اش با اینکه به متحمل شدن ضربه‌ای سنگین از سوی اسرائیل اعتراف کرد، اما مجددا وعده انتقام سخت از ارتش اسرائیل را داد. در جریان انفجار پیاپی دستگاه‌های ارتباطی نیروهای حزب‌الله تاکنون دست‌کم ۳۷ نفر کشته و حدود چهار هزار نفر مجروح شده‌اند.

در همین رابطه یک منبع لبنانی آشنا به اجزای دستگاه‌های پیجر حزب‌الله، به رویترز گفت که باتری‌های این دستگاه‌ها، که شبیه پیجر تاکی‌واکی‌اند، حاوی ماده انفجاری پی‌ای‌تی‌ان (PETN) بوده‌اند و نحوه جاسازی آن‌ها در باتری نیز تشخیصشان را بسیار دشوار کرده بوده است.

نیروهای حافظ صلح یونیفل در جنوب لبنان، صبح روز جمعه ۳۰ شهریور اعلام کردند که در ۱۲ ساعت گذشته شاهد «تشدید تنش‌های جنگی» در سراسر مرز لبنان و اسرائیل بوده‌اند. آندریا تننتی، سخن‌گوی یونیفل، با اشاره به خط مرزی لبنان و اسرائیل، به رویترز گفت: «ما از تشدید تنش‌ها در سراسر خط آبی نگران‌ایم و از همه بازیگران منطقه می‌خواهیم که فورا تنش‌ها را کاهش دهند.»

به گفته منابع امنیتی در لبنان و براساس تصاویر منتشرشده در تلویزیون المنار حزب‌الله، بامداد روز جمعه اسرائیل با جنگنده‌های هوایی به دست‌کم سه روستا در جنوب لبنان حمله کرده است. منابع لبنانی می‌گویند دست‌کم چهار نفر در این حملات مجروح شده‌اند. حزب‌الله لبنان نیز اعلام کرده است که یک موشک هدایت‌شونده را به سوی نیروهای اسرائیلی در متولا شلیک کرده است. متولا شهرکی مرزی و اسرائیلی است که نیروهای لبنانی در سال گذشته بارها آن را هدف قرار داده بودند.

همچنین رادیو اسرائیل گزارش داد که فرماندهی ارتش این کشور به ساکنان چندین شهر در شمال اسرائیل دستور داده است تا در پناهگاه‌هایشان باقی بمانند.

پس از گذشت نزدیک به یک سال از حمله اعضای حماس، گروه فلسطینی مورد حمایت جمهوری اسلامی، به خاک اسرائیل و کشته شدن یک هزار و ۲۰۰ شهروند ساکن اسرائیل، حالا مقام‌های ارشد آمریکایی از اینکه اسرائیل و حماس بتوانند پیش از خروج جو بایدن از کاخ سفید به توافق آتش‌بس دست یابند ابراز ناامیدی می‌کنند. یک مقام ناشناس به وال‌استریت ژورنال گفت: «هیچ توافق قریب‌الوقوعی مشاهده نمی‌شود. من مطمئن نیستم که این توافق اصلا انجام شود.»

مقام دیگری از یک کشور عربی هم به این رسانه گفت: «هیچ شانسی برای وقوع این اتفاق وجود ندارد. همه منتظرند تا ببینند بعد از انتخابات آمریکا چه اتفاقی می‌افتد.»

مواردی مانند تعداد زندانیان فلسطینی برای تبادل با گروگان‌های حماس و همچنین حمله اخیر اسرائیل به لبنان، ازجمله موانع برای رسیدن به توافق آتش بس است. اسرائیل اعلام کرده است که وارد «مرحله جدیدی از جنگ» علیه لبنان خواهد شد و حزب‌الله نیز اسرائیل را به عبور از «تمام خطوط قرمز» متهم کرده است.

این درگیری همچنین باعث به خطر افتادن اولویت‌های مهم‌تر آمریکا مانند عادی‌سازی روابط اسرائیل و عربستان سعودی شده است. شاهزاده محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، اعلام کرده است که بدون تشکیل یک دولت فلسطینی اسرائیل را به رسمیت نخواهد شناخت.

ایالات متحده هم روز پنج‌شنبه به همه طرف‌های جنگ در خاورمیانه درمورد تشدید تنش‌ها هشدار داد و گفت اولویت واشینگتن یافتن راه‌حلی دیپلماتیک است. متیو میلر، سخن‌گوی وزارت امور خارجه آمریکا، در نشستی خبری گفت: «ما به حمایت اسرائیل برای دفاع از خودش ادامه می‌دهیم، اما نمی‌خواهیم شاهد تشدید این درگیری‌ها از سوی هیچ‌یک از طرفین جنگ باشیم.»

به گفته منابع لبنانی، بیش از ۴۶۰ جنگجوی حزب‌الله و ۱۷۰ غیرنظامی لبنانی از یک سال پیش تاکنون براثر حملات اسرائیل کشته شده‌اند. بنیامین نتانیاهو هم می‌گوید حملات پرشمار حزب‌الله به خاک اسرائیل دلیل حملات هوایی ارتش اسرائیل به خاک لبنان و منافع حزب‌الله است.

بنابر اعلام موسسه مطالعات امنیت ملی اسرائیل، از زمان جنگ غزه تاکنون دست‌کم ۵۲ نفر در اسرائیل که نیمی از آنان غیرنظامیان و نیمی دیگر سرباز بوده‌اند، دراثر حملات نیروهای وابسته به جمهوری اسلامی کشته شده‌اند.

در همین حال اعلام شد که شورای امنیت سازمان ملل متحد با حضور ۱۵ عضو خود قرار است روز جمعه جلسه‌ای تشکیل دهد تا انفجارهای اخیر لبنان را بررسی کند.

اسرائیل هنوز درمورد انفجار پیجرها و بی‌سیم‌های حزب‌الله، که منابع امنیتی به رویترز گفته‌اند موساد آن‌ها را ترتیب داده است، اظهارنظری نکرده است. یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل، اواخر روز پنج‌شنبه تاکید کرد که اسرائیل به عملیات نظامی‌اش علیه حزب‌الله ادامه خواهد داد، زیرا هدف این کشور تضمین بازگشت امنیت به مناطق شمالی اسرائیل است.

برگرفته ای از سایت ایندیپندنت فارسی، ۲۱ سپتامبر ۲۰۲۴