دستکم ۱۸ تجمع اعتراضی برگزار شد

جمعی از افراد دارای معلولیت در شهرهای تهران، قم، کرمان، مشهد و کرمانشاه، گروهی از بازنشستگان تامین اجتماعی در شهرهای اهواز، شوش، کرمانشاه و تهران، تعدادی از بازنشستگان صنایع فولاد در شهرهای اصفهان، اهواز و قائم‌شهر، جمعی از کارکنان مخابرات استان آذربایجان شرقی در تبریز، گروهی از آتش‌نشانان در مقابل ساختمان استانداری قم، شماری از بازنشستگان معادن زغال‌سنگ در کرمان، تعدادی از رانندگان خودروهای سنگین در زاهدان، جمعی از کارگران پایانه‌ها و مخازن پتروشیمی بندر ماهشهر در مقابل این شرکت و تعدادی از دانش‌آموزان تبعه کشور افغانستان به همراه والدین خود در شیراز، با برگزاری تجمعاتی اعتراضی خواستار رسیدگی به مطالبات خود شدند.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از کمپین معلولان، روز یکشنبه ۱ مهر ۱۴۰۳، جمعی از افراد دارای معلولیت در شهرهای مختلف دست به تجمع اعتراضی زدند.

عدم اجرای ماده ۲۷ قانون معلولان، قطع مداوم مستمری و عدم اجرای مصوبه ۴۰ درصدی حق پرستاری از جمله مطالبات این شهروندان است.

تجمع اعتراضی بازنشستگان تأمین اجتماعی در شهرهای مختلف
به گزارش شورای بازنشستگان ایران، روز جاری، گروهی از بازنشستگان تأمین اجتماعی در مقابل فرمانداری شوش و ساختمان‌های سازمان تأمین اجتماعی در شهرهای اهواز و کرمانشاه دست به تجمع زدند.

ایلنا، خبرگزاری کار ایران نیز از تجمع بازنشستگان تأمین اجتماعی در تهران خبر داد و نوشت: بازنشستگان خواستار ترمیم عادلانه مستمری‌ها و افزایش سطح دریافتی خود هستند. آن‌ها اعلام کردند که با مستمری‌های فعلی زیر خط فقر زندگی می‌کنند و حتی یک میلیون تومان علی‌الحساب متناسب‌سازی نیز از بازنشستگان دریغ شده است.

تجمع اعتراضی بازنشستگان صنایع فولاد در اصفهان، اهواز و قائم‌شهر
به گزارش ایلنا، امروز یکشنبه یکم مهرماه، گروهی از بازنشستگان صنایع فولاد در مقابل ساختمان صندوق بازنشستگی در شهرهای اصفهان، اهواز و قائم‌شهر دست به تجمع زدند.

بر اساس این گزارش، بازنشستگان صنعت فولاد با اشاره به مشکلات صنفی خود و با سر دادن شعار «معدنکاران طبس، تسلیت تسلیت» حادثه مرگبار معدن زغالسنگ طبس را تسلیت گفتند. آن‌ها بیان کردند که در زمان اشتغال، تعدادی از همکارانشان را بر اثر حوادثی مشابه از دست داده‌اند.

این بازنشستگان در ادامه افزودند: در آخرین تجمع خود در مقابل ساختمان وزارت کار، مسئولان وعده دادند که حداکثر تا ده روز آینده مطالبات ما را پیگیری کنند، اما هنوز هیچ اقدامی صورت نگرفته است.

بازنشستگان صنعت فولاد بر اجرای بند یک صورت‌جلسه ۱۵ مهر ۱۴۰۲ هیئت مدیره صندوق تأکید کردند و خواستار اصلاح خدمات بیمه‌ای و درمانی شدند.

تجمع اعتراضی کارکنان مخابرات آذربایجان شرقی در تبریز
به گزارش اتحادیه آزاد کارگران ایران، روز جاری، جمعی از کارکنان مخابرات استان آذربایجان شرقی در اعتراض به عدم رسیدگی به مطالبات خود، در مقابل شرکت مخابرات در تبریز تجمع کردند.

تجمع اعتراضی آتش‌نشانان در قم
به گزارش پایگاه خبری شهر ۲۰، امروز یکشنبه، جمعی از آتش‌نشانان در مقابل ساختمان استانداری قم تجمع اعتراضی برگزار کردند.

در این گزارش آمده است: آتش‌نشانان در اعتراض به عدم پیگیری مشکلاتشان از سوی شهرداری تجمع کردند و خواستار رسیدگی به مطالبات خود شدند. آن‌ها به مسائلی همچون ارتقای سطح شغلی از متصدی به کارشناس، اجرای چارت سازمانی، فوق‌العاده نوبت کاری، حق تعطیلات، اضافه‌کاری، تعیین تکلیف احکام رسمی آزمایشی، فوق‌العاده ویژه، عدم تأیید احکام جدید و کمبود نیرو در ایستگاه‌ها اعتراض داشتند.

طبق این گزارش، علی‌اصغر آمده، مدیرکل سرمایه انسانی شهرداری قم و علی زندیه، مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی در جمع معترضان حاضر شدند، اما نتوانستند آتش‌نشانان را قانع کنند. همچنین علی طالبی، مدیرکل امور شهری و شوراهای استانداری قم وعده داد که مطالبات آتش‌نشانان را پیگیری خواهد کرد.

تجمع اعتراضی بازنشستگان شرکت معادن زغال‌سنگ کرمان
به گزارش شورای بازنشستگان ایران، امروز یکشنبه یکم مهر ۱۴۰۳، جمعی از بازنشستگان معادن زغال‌سنگ کرمان در اعتراض به عدم رسیدگی به مطالباتشان، تجمع اعتراضی برگزار کردند.

تجمع اعتراضی رانندگان خودروهای سنگین در زاهدان
به گزارش حال‌وش، امروز یکشنبه، تعدادی از رانندگان خودروهای سنگین در اعتراض به مسدود شدن کارت‌های سوخت خود، در مقابل ساختمان فرمانداری زاهدان دست به تجمع زدند.

در ویدیوی منتشر شده، یکی از معترضان می‌گوید: «ما به نمایندگی از ۹۰۰ راننده کامیون که کارت‌های سوختشان مسدود شده، مقابل فرمانداری زاهدان تجمع کردیم. هیچ‌کس پاسخگو نیست و ما نمی‌دانیم باید به کجا مراجعه کنیم.»

تجمع اعتراضی کارگران شرکت پایانه‌ها و مخازن پتروشیمی بندر ماهشهر
به گزارش ایلنا، امروز یکشنبه، شماری از کارگران پایانه‌ها و مخازن پتروشیمی بندر ماهشهر مقابل این شرکت دست به تجمع اعتراضی زدند.

یکی از کارگران در این خصوص گفت: «بعد از گذشت چند روز اعتراض صنفی برای وصول مطالبات، علیرغم وعده‌های مسئولان، هنوز مشکلاتمان مرتفع نشده است. تبعیض و نابرابری در دستمزد، حقوق و مزایا، مشکلات خانوادگی و معیشتی زیادی برای کارگران این واحد ایجاد کرده است.»

او با بیان اینکه خواستار نزدیک کردن حقوق کارگران این مجموعه به دیگر شرکت‌های منطقه هستند، افزود: «چندین سال است که درخواست رفع تبعیض و بهبود وضعیت شغلی و مزایای دریافتی داریم، اما با حضور پیمانکاران، تغییری در شرایط ما ایجاد نمی‌شود. سطح حقوق کارگران ما نسبت به کارگران سایر شرکت‌ها در منطقه پایین‌تر است.»

این کارگر ادامه داد: «طی هفته گذشته چند روز اعتراض صنفی برگزار کردیم. در تجمع روز چهارشنبه، تعدادی از همکاران با فرماندار ماهشهر ملاقات کردند و او وعده پیگیری داد، اما از آن زمان هنوز اقدامی انجام نشده است. ما ناچار به ادامه مطالبه‌گری‌های خود هستیم.»

او فهرستی از خواسته‌ها را مطرح کرد که شامل عدم اجرای تبدیل وضعیت کارکنان، عدم پرداخت پتروکارت، کسر مبالغ پاداش‌های بهره‌وری، مشکلات در پرداخت حق بیمه اجتماعی، عدم پرداخت اضافه‌کار ماه رمضان ۱۴۰۲، عدم اجرای مصوبات صورت‌جلسه ۱۴۰۱/۹/۱۵، عدم تحویل البسه و عینک طبق قرارداد پیمانکاری و عدم پرداخت هزینه تور مسافرت و سرانه ورزشی است.

تجمع اعتراضی دانش‌آموزان تبعه کشور افغانستان در شیراز
به گزارش بی‌بی‌سی فارسی، امروز یکشنبه یکم مهرماه، جمعی از دانش‌آموزان تبعه کشور افغانستان به همراه والدین خود در مقابل دفتر کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان در شیراز تجمع اعتراضی برگزار کردند.

بر اساس این گزارش، شماری از دختران دانش‌آموز افغان با سر دادن شعار «تحصیل حق ماست» نسبت به بازماندن از ثبت‌نام در مدرسه اعتراض کردند.

در این گزارش آمده است که شکایت‌های زیادی از ثبت‌نام نشدن کودکان افغان در مدارس ایران به بی‌بی‌سی فارسی رسیده یا در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است.

برگرفته ای از سایت هرانا (مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران)، ۲۳ سپتامبر ۲۰۲۴