درگیری حزب‌الله با نظامیان اسرائیل در جنوب لبنان؛ خامنه‌ای بر جسد نیلفروشان نماز میت می‌خواند

گروه حزب‌الله لبنان روز یکشنبه از مقابله نظامیان اسرائیل که برای نفوذ به داخل روستای رامیه در جنوب لبنان تلاش می‌کنند خبر داد.

این در حالی است که یکی دیگر از نیروهای حافظ صلح سازمان ملل متحد در جریان درگیری‌ها در جنوب لبنان زخمی شد. به این ترتیب شمار سربازان حافظ صلح سازمان ملل که تاکنون در جنوب لبنان مجروح شده‌اند به سه نفر رسید.

زخمی شدن سربازان حافظ صلح سازمان ملل در حملات هوایی اسرائيل به جنوب لبنان با واکنش تند دبیرکل این سازمان و کشورهای مختلف روبرو شده است.

نیروهای حافظ صلح سازمان ملل در لبنان روز شنبه نسبت به پیامدهای «فاجعه‌بار» تداوم درگیری‌ها بین دو طرف هشدار داده بودند.

در مقابل ارتش اسرائیل می‌گوید که حزب‌الله لبنان روز شنبه نزدیک به ۳۲۰ پرتابه به سوی این کشور شلیک کرد. اسرائیل در همین راستا ورود شهروندان به مناطقی در اطراف شهرهای شمال این شمال را ممنوع اعلام کرد.

این در حالی است که از ساکنان ۲۳ روستا در جنوب لبنان نیز خواسته شده است تا محل سکونت خود را ترک کنند.

بنا به اعلام دولت لبنان تشدید درگیری‌ها بین حزب‌الله و اسرائیل تاکنون باعث آوارگی بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر شده است. طبق آمار رسمی دولت لبنان تاکنون بیش از ۲۱۰۰ غیرنظامی نیز از زمان تشدید درگیری‌ها کشته شده‌‌اند.

وزارت بهداشت لبنان اعلام کرده است که تنها در حملات روز شنبه اسرائیل به سه روستا در این کشور ۱۵ نفر کشته شدند.

از سوی دیگر بسیاری از صاحبنظران همچنان در انتظار واکنش اسرائیل به حمله موشکی ایران به این کشور هستند. این حمله ۱۲ روز پیش و در پی کشته شدن حسن نصرالله، رهبر حزب‌الله لبنان روی داد. عباس نیلفروشان، از فرماندهان سپاه قدس ایران نیز در حمله‌ای که منجر به کشته شدن حسن نصرالله شد جان باخت.

سپاه پاسداران ایران روز جمعه از شناسایی جسد عباس نیلفروشان در آواره‌های بیروت و انتقال آن به ایران خبر داد. قرار است علی خامنه‌ای، رهبر ایران بر پیکر این فرمانده سپاه قدس نماز میت اقامه کند.

محمد باقر قالیباف، رئیس مجلس ایران روز شنبه ضمن سفر به بیروت از مناطقی که مورد حمله اسرائیل در این شهر قرار گرفته‌اند بازدید کرد. او پس از عباس عراقچی، وزیر امور خارجه دومین مقام ارشد ایرانی است که طی روزهای اخیر به لبنان سفر کرده است.

برگرفته ای از سایت یورونیوز (اتحادیه اروپا) به زبان فارسی، ۱۳ اکتبر ۲۰۲۴