از انتخابات ریاست جمهوری در افغانستان چه خبر

سایت رادیو فرانسه (آر اف آی) گزارشی از نتایج انتخابات در افغانستان منتشر کرده است.
انتخابات ریاست جمهوری افغانستان به تاریخ ۶ میزان/ ٢٨ سپتامبر سال جاری میان ۱۳ نامزد برگزار شد که به بنیاد آمار کمیسیون انتخابات، نزدیک به ۲٫۵ میلیون رأی دهنده در آن شرکت کرده بودند.
قرار بود، نتیجه ابتدایی این انتخابات به تاریخ ۲۷ میزان و نتیجه نهایی آن به تاریخ ۱۶ ماه عقرب/ ۷ نوامبر اعلام شود، اما اکنون کمیسیون انتخابات می‌گوید قادر به اعلام نتیجه ابتدایی در تاریخ اعلام شده نیست.
دسته (کمپین) انتخاباتی عبدالله عبدالله از نامزدان پیشتاز انتخابات ریاست جمهوری، ادعا می‌کند که حلقاتی (جریاناتی) در کمیسیون مستقل انتخابات در تبانی با تیم “دولت‌ساز” به رهبری رییس جمهور غنی در تلاش سازماندهی “یک تقلب سازماندهی شده” هستند.

اسدالله سعادتی، معاون دوم تیم “ثبات و همگرایی” به رهبری عبدالله عبدالله، رییس اجرایی کنونی حکومت وحدت ملی امروز شنبه ۲۰ میزان/ ۱۲ اکتبر در یک نشست خبری گفت که اصل و معیار درستی و نادرستی آرا، کارگیری از دستگاه بایومتریک است و آرایی معتبر است که از طریق دستگاه‌های بایومتریک، طی مراحل شده باشد.
اسدالله سعادتی ادعا می‌کند که از مدت ۲ روز بدین‌سو کمیسیون انتخابات، بر خلاف مقررات و توافقاتی که پیش از انتخابات میان نمایندگان نامزدها، احزاب سیاسی، کمیسیون انتخابات و شرکت آلمانی “دِرمالوگ” (Dermalog)، صورت گرفته بود، آرای غیر بایومتریک را نیز وارد سیستم می‌کند. شرکت “دِرمالوگ” برای اجرای تکنولوژی بایومتریک در أفغانستان حضور داشت.
به باور معاون دسته انتخاباتی “ثبات و همگرایی”، این اقدامِ کمیسیون مستقل انتخابات، «تلاش مبهمی» در راستای یک تقلب سازمان‌یافته است.