مقابله آمریکا با نفوذ حکومت اسلامی ایران در عراق

مارک اسپر، وزیر دفاع آمریکا اعلام کرد که تقریبا همه هزار سرباز آمریکایی که در شمال سوریه مستقر بوده‌اند، به غرب عراق منتقل خواهند شد. مارک اسپر گفته است که هدف از این اقدام، تقویت ثبات در عراق، مقابله با نفوذ (حکومت اسلامی) ایران در این کشور و همچنین ادامه مبارزه با “دولت اسلامی” (داعش) است.

خبرگزاری رویترز روز یکشنبه ۲۸ مهر (۲۰ اکتبر) خبر از انتقال نیروهای نظامی آمریکا از شمال سوریه به غرب عراق داد.
مارک اسپر گفت که موضوع انتقال سربازان آمریکایی از شمال سوریه به عراق، موضوعی نیست که ظرف یک یا دو روز عملی گردد و انتقال این نیروهای نظامی امری زمان‌بر بوده و می‌تواند چند هفته به طول انجامد.

تقویت حضور نظامی آمریکا در عراق

خبر انتقال سربازان آمریکایی مستقر در سوریه به عراق در شرایطی توسط مارک اسپر اعلام می‌شود که دونالد ترامپ پیش از آن گفته بود که مایل است سربازان آمریکایی را از “جنگهای بی پایان” رها کرده و به آمریکا بازگرداند.

آمریکا در حال حاضر ۵۰۰۰ سرباز در خاک عراق دارد. مارک اسپر گفته است در مورد انتقال سربازان آمریکایی مستقر در سوریه با مقامات عراق گفتگو شده است.

به این ترتیب آمریکا ۱۰۰۰ سرباز دیگر خود را نیز به جمع نیروهای نظامی خود در عراق خواهد افزود. پنتاگون اعلام کرد که نیروهای نظامی ایالات متحده مستقر در سوریه را ظرف یک ماه از آن کشور خارج خواهد کرد.

اسپر خطاب به خبرنگاران گفت: «سخن از هفته‌ها است و نه از روزها.» وزیر دفاع آمریکا گفته است که سربازان آمریکایی مستقر در سوریه توسط هواپیما و همچنین خودروهای نظامی از سوریه خارج خواهند شد.