کناره گیری دو تن از اعضای گروه پژوهشی «ققنوس»

دو تن از اعضای گروه پژوهشی «ققنوس» در اطلاعیه ای، از کناره گیری خود از این گروه خبر دادند. دکتر الهیار کنگرلو و دکتر عطا هودشتیان نوشته اند: «ما ضرورتها و خواسته های خود را در برنامه ها و سازماندهی پیش گرفته شده توسط اکثریت گروه نیافتیم. از اینرو پس از چند دور گفتگو با اعضای محترم ققنوس در طول چند ماه گذشته، بدون جنجال و تشنج تصمیم به خارج شدن از آن گروه گرفته تا اخلالی در مسیر پی گرفته توسط دوستانمان ایجاد نشود و برآن شدیم اقدامات پژوهشی خود را در چارچوب دیگری به پیش ببریم.»

متن اطلاعیه الهیار کنگرلو و عطا هودشتیان به شرح زیر است:

خروج ما از ققنوس

ققنوس همچون یک گروه پژوهشی یک سال پیش فعالیت مشورتی خود را بهمراه یاران و دوستانمان شروع کرد و اندکی بعد یعنی در فوریه امسال، در ایالات متحده، در شهر واشنگتن، به همت شاهزاده رضاپهلوی، موجودیت خود را رسما اعلام نمود.

از آن زمان اعضای گروه کوششهای بسیاری در راه تحقق اهداف آن انجام دادند. نخستین اقدام گروه برگزاری کنفرانس علمی در شهر تورنتو در کانادا در ماه می امسال بود. سپس قرار براین شد که این نوع اقدامات ادامه یابد تا ارتباط میان علاقه مندان و پژوهشگران هرچه بیشتر تنگتر گردد.

با این وجود، علیرغم تلاشهای بسیار، ما، امضاء کنندگان این نوشته، انتظارات خود را در ادامه روند و تحول این گروه نیافتیم و برآنیم که روند تعیین شده توسط اکثریت اعضاء گروه، در مسیری که ما از ابتدا درنظر داشتیم پیش نمیرود. در هر اقدام مشترکی شاید اختلاف نظر و سلیقه وجود داشته باشد. گاه این اختلافات مانعی برای ادامه همکاری ایجاد نمیکند، ولی گاه آنها، در تحقق اهداف تعین شده خلل ایجاد میکنند.

ما ضرورتها و خواسته های خود را در برنامه ها و سازماندهی پیش گرفته شده توسط اکثریت گروه نیافتیم. از اینرو پس از چند دور گفتگو با اعضای محترم ققنوس در طول چند ماه گذشته، بدون جنجال و تشنج تصمیم به خارج شدن از آن گروه گرفته تا اخلالی در مسیر پی گرفته توسط دوستانمان ایجاد نشود و برآن شدیم اقدامات پژوهشی خود را در چارچوب دیگری به پیش ببریم. ما دل در گرو آزادی ایران داریم. فعالیتهای خود را شانه به شانه با مردم شریف میهنمان تا روز آزادی ادامه خواهیم داد.

ما در خروج خود کسی را محکوم نمیکنیم و قصد و نیتمان از خروج از ققنوس تنها بیان تفاوت اندیشه است. دست دوستی به سوی یارانمان در ققنوس دراز میکنیم و امیدواریم که آن گروه با همت تمام، با صبر و درایت، و براساس درکی که خود از کار پژوهشی و سازماندهی آن دارند، اقدامات سودمندی را انجام داده و برای آنها در این مسیر آرزوی موفقیت داریم.

الهیار کنگرلو، مدیر سابق گروه پژوهشی ققنوس
عطا هودشتیان، سرپرست سابق بخش سیاست و روابط بین المللی در گروه پژوهشی ققنوس
۲۰ اکتبر ۲۰۱۹

منبع: سایت ایران امروز