حزب‌الله و نصرالله مسببان فقر و فساد در لبنان

“ناراضیان و شیعیان لبنان حزب‌الله و نصرالله را از مسببان فقر و فساد می‌خوانند”. این عنوان خبری است که سایت رادیو فرانسه منتشر ساخته است. به گزارش این سایت مردم ناراضی لبنان از جمله شیعیان این کشور در تظاهرات خیابانی خود حزب الله و رهبر آن حسن نصرالله را آماج شعارهای انتقادی خود قرار می دهند و این حزب و رهبر آن را از مسببان فقر و فساد فزاینده در کشورشان می دانند. اکنون دامنۀ اعتراض های خیابانی به مناطق شیعه نشین و تحت کنترل حزب الله سرایت کرده است.

خبرگزاری فرانسه در گزارشی به همین مناسبت نوشته است که برای نمونه در شهر شیعه نشین “نباتیه” در جنوب لبنان طرفداران سنتی حزب الله نیز به صفوف تظاهرکنندگان معترض پیوسته اند. در بیروت تظاهرکنندگان در شعارهای‌شان صریحاً حسن نصرالله را یکی از عوامل فساد و تباهی در لبنان معرفی می کنند.

تظاهرات اعتراضی در تقریباً تمام شهرهایی که سنتاً تحت کنترل حزب‌الله و متحد آن حزب شیعه امل بوده جریان داشته است. شبکۀ تلویزیونی “المیدان”، وابسته به حزب‌الله لبنان، در یکی از گزارش‌های خود اظهارات یکی از تظاهرکنندگان شیعه لبنانی را پخش کرد که صریحاً از حسن نصرالله خواست به جای مشارکت در جنگ سوریه و یا ضدیت با اسرائیل به فکر مردم لبنان باشد.

در واکنش به این اعتراض‌ها، حسن نصرالله در سخنرانی تلویزیونی گفت : “می‌توانید لعنتم کنید، برایم مهم نیست.”
در این حال، انتقادها علیه نبیه بری رهبر حزب امل که از سوی مردم ناراضی لبنان “دزد” خوانده می‌شود به مراتب شدیدتر است.

به گفتۀ تحلیلگران اعتراض علیه حزب‌الله و رهبر آن نشانۀ دو چیز است : اولاً تابوی حزب‌الله و حسن نصرالله شکسته است و ثانیاً در مقابل فقر فزایندۀ لبنان، کاسۀ صبر شیعیان این کشور نیز لبریز شده است.