کارگزار رژیم: “جریان سیاسی مخالف حکومت اسلامی ایران در حال قدرتمندتر شدن است”

حشمت الله فلاحت پیشه، یکی از کارگزاران حکومت اسلامی و عضو کمیسیون امنیت و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه مخالفان جمهوری اسلامی در تلاش برای “سیاسی” نشان دادن موضوع لوایح مرتبط با گروه ویژه اقدام مالی هستند، گفت که “جریان سیاسی مخالف حکومت اسلامی ایران در حال قدرتمندتر شدن است”.

فلاحت پیشه امروز چهارشنبه اول آبان (۲۳ اکتبر) درباره تصمیم اخیر گروه ویژه اقدام مالی موسوم به “FATF” در رابطه با حکومت اسلامی گفت: «نتیجه نشست FATF قابل پیش‌بینی بود. باید گفت براساس عرف مراودات کشورها مشخص بود که نمی‌تواند ایران را در فهرست کشورهای غیرهمکار و یا لیست سیاه قرار دهد اما طبیعی بود که اقدام سیاسی صورت گیرد.» او اضافه کرده است که: «بر اساس عرف نباید بیانیه تندی علیه حکومت اسلامی ایران صادر می‌شد اما اصل بیانیه نشان می‌دهد که یک اقدام سیاسی علیه ما انجام شده است.»

گروه ویژه اقدام مالی همزمان با تمدید مهلت ایران تا اواسط فوریه آینده (اواخر بهمن)، از تمامی کشورهای عضو خود خواست تا نظارتی ویژه را بر مبادلات مالی و پولی با حکومت اسلامی و سرمایه گذاری در شرکت‌های فعال در ایران اعمال کنند.

به گزارش خبرگزاری ایلنا، فلاحت پیشه در ادامه گفت: «جریان سیاسی مخالف حکومت اسلامی در FATF در حال قدرتمندتر شدن است و این جریان کاملا با سیاست‌های آمریکا مرتبط است؛ کما اینکه در یک اقدام بیسابقه هفته پیش وزیر امور خارجه آمریکا مسائل مربوط به FATF را مطرح و سعی کرد آن را سیاسی جلوه دهد.»

همزمان اسحاق جهانگیری از خروج ۲۲ میلیارد دلار به دوبی و استانبول خبر داد که به گفته او، سرنوشت آن هنوز هم روشن نیست. معاون اول حسن روحانی با اشاره‌ای تلویحی به دشواری‌های به وجودآمده برای مبادلات بانکی با توجه به عدم تصویب این لوایح و تأثیر آن بر وضعیت کنونی اقتصادی ایران گفت: «نمیتوان دست و پای فردی را بست و از او خواست تا در دریا شنا کند.»

دو لایحه باقیمانده از لوایح چهارگانه مرتبط FATF ، یعنی لایحه پیوستن حکومت اسلامی به کنوانسیون مبارزه با جرایم سازمان یافته فراملی موسوم به “کنوانسیون پالرمو” و لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تأمین مالی تروریسم (CFT) از ابتدا مخالفان سرسختی در ایران داشت.

فرماندهان سپاه پاسداران، امامان جمعه، برخی مسئولان حکومتی از جمله مقام‌های مرتبط با زیرمجموعه‌های دفتر رهبر حکومت اسلامی و بعضی از مقام‌های مجمع تشخیص مصلح نظام و نیز رسانه‌های نزدیک به جریان موسوم به اصولگرایان تندرو از جمله مخالفان سرسخت تصویب این لوایح در ایران هستند. آنان از جمله تصویب این لوایح را تهدیدی برای تداوم کمک حکوکت اسلامی به سازمان‌هایی چون حماس و حزب الله لبنان می‌دانند.

حسن روحانی و حامیان او تصور می‌کنند که تصویب این لوایح علاوه بر باز کردن راه “تعامل” اقتصاد ایران با جهان، به مبارزه با فساد مالی در کشور نیز کمک خواهد کرد. اما فرماندهان سپاه پاسداران، امامان جمعه، برخی مسئولان حکومتی از جمله مقام‌های مرتبط با زیرمجموعه‌های دفتر رهبر رژیم اسلامی و بعضی از مقام‌های مجمع تشخیص مصلح نظام و نیز رسانه‌های نزدیک به جریان موسوم به اصولگرایان تندرو از جمله مخالفان سرسخت تصویب این لوایح در ایران هستند. آنان از جمله تصویب این لوایح را تهدیدی برای تداوم کمک حکومت اسلامی به سازمان‌هایی چون حماس و حزب الله لبنان می‌دانند.

منبع: (برگرفته از) سایت رادیو صدای فرانسه (آر اف آی)